zondag 29 november 2015

Ben je ook zoet geweest.....

De donkere dagen
ze komen eraan
maar wie weet
hoe je een lichtje opsteekt in je hart
hoeft geen angst te voelen
voor het duister
maar voelt de warmte
van binnen en rondom je heen

Goeiemorgen lieve mensen,

Het is vandaag precies een week geleden dat ik mijn laatste sigaret rookte, toen de cardioloog me vertelde dat het beter zou zijn om te stoppen had ik net een nieuwe slof gekocht en had ik met mezelf afgesproken, na die slof stop ik en die belofte heb ik gehouden.
Het is natuurlijk niet gemakkelijk, iedereen die ooit is gestopt met iets weet dat, het is voornamelijk een gevecht met jezelf, hoe sterk sta je in je schoenen en hoe goed ben je in tegen jezelf praten. Nou daar ben ik goed in, dat wist ik al, zowel om mezelf moed in the praten alsook in mezelf te overreden iets wel of niet te doen en ik heb beide kanten van mezelf weer eens gezien deze afgelopen week ofschoon het minder erg was dan ik dacht. Geen lichamelijke dingen maar oh wat is een sigaret een troostmiddel en ik wist dat dit de ergste verslavingskant voor mij was.

Natuurlijk heb ik op het randje gelopen, met name donderdag, Thanksgiving, na dat bijzondere lekkere eten voelde ik me even ontzettend alleen in de drukte en toch, nee, jezelf iets wijs maken is het ergste denk ik dus het moment ging voorbij en ik won dit gevecht. Ik heb een half pakje shag in mijn tas, overblijfsel van de laatste vakantie dus het is niet zo dat er niks is, ik wil alleen niet mezelf iets wijs maken en dat sigaretje stiekem rollen en roken, we zijn tenslotte volwassen !!

Dat gebeurde dus zondag, dezelfde dag dat ik hoorde dat ik weer oma wordt, Darian is zwanger en de baby wordt verwacht rond 30 juli volgend jaar maar die datum kan dus nog veranderen want het is nog erg pril. In februari horen we of het een jongen of een meisje wordt maar ik hoop stiekem op nog een meid. Ze heeft nog bijna allemaal haar babyspulletjes van Josh en ze gaan nu eerst kijken voor een groter appartment want twee kids en maar een slaapkamer, dat schiet niet op. Darian wordt 21 in januari, ze wilde naar Las vegas voor haar verjaardag maar dat gaat nu niet door, niks aan zegt ze als ze niet kan drinken dus dan misschien een andere keer. Ik ben blij dat ze wel zo verstandig is, ze is ook direct gestopt met roken en drinkt geen druppel alcohol meer.

Afgelopen dinsdag had ik mijn borst en bone density onderzoek en dat was ook even zo'n stress moment.
Maandag avond kreeg ik een telefoontje, ik was eerder naar huis gekomen want deed niks als niezen en rillen. Het telefoontje was van Orange Park Medical, een man met een zwaar Indisch accent herinnerde mij aan de afspraken van de volgende dag. Hij vertelde me nadat ik vroeg waar ik precies moest zijn, Fleming Island, Baptist. Ik vond dat vreemd want Baptist en Orange Park Medical zijn twee heel verschillende ziekenhuizen maar ja. Ook vertelde hij mij dat het 162.00 zou kosten en als ik direct over de phone betaalde kreeg ik 20% korting en zou het nog maar 122.00 zijn. Nu kan ik behoorlijk redelijk rekenen en 20% van 162.00 is 32.40 eraf dus er klopte iets niet. Ik vertelde hem dat mijn verzekering me verteld had dat alles gratis was en hij zei na nog een keertje aandringen om te betalen, ok, ik geloof je, we strepen dit wel weg !!!

Dinsdag om 10 uur was ik bij het kantoor in Fleming Island, de eerste scan was gepland voor 10.30 maar er zou nog papierwerk ingevuld moeten worden. De dames aan de balie van Hartland/Groover die het onderzoek zou doen wisten niet eens waar ik dan moest zijn. Eentje zei, ga maar hierlangs, dat is de eerste hulp en daar hebben ze vast wel röntgenapparaten !!
Na wat telefoontjes kwam ik erachter dat ik toch bij Orange Park Medical in Orange Park moest zijn dus weer terug, de brug over en naar Kingsley, ze vertelden me hoofdingang over de telefoon maar uiteindelijk werd het outpatient waar ik dus precies om 10.30 binnenliep (een van die – ik doe een moord voor een sigaret – momenten).

We deden eerst de borstfoto's, viel best wel mee, wat rode plekken maar niet echt pijnlijk en toen de scan om te kijken hoe sterk mijn botten zijn, ze keken alleen naar onderrug en heupen. Over 3 tot 5 werkdagen krijgt mijn huisarts het resultaat van de borstfoto, de botten duurt een week maar omdat het een feestdag was donderdag duurt het dus iets langer.

Donderdag Thanksgiving en traditie was bij ons dat we bij Ricky en meemaw aten maar niet dit jaar dus Raini en Kelley en Misty hadden geregeld dat het in Georgia zou zijn. Donderdag morgen ging ik eerst Ian feliciteren met zijn verjaardag en nam Ravyn mee, na al het eten van mijn, rundvlees stoofschotel en pistachio pudding met fruit en Raini's aardappelsalade die ze vergeten was in de auto gezet te hebben en mijn  logeertas ging het richting Georgia. We waren er rond 3 uur, Kelly met Darian en baby Josh en Raini met Suzette, haar nieuwe vriendin en erg aardig, kwamen later evenals Misty's ouders, er was ook nog een vriendin, Alice, die ik ook niet kende.

Suzette is uit Puorto Rico en echt een girly meisje dat van hoge hakken, nagellak en make up houdt, heel anders als Raini's normaal meer jongensachtige vriendinnen.

Er was al heel veel gekookt maar er moest nog meer klaargemaakt worden, voor 9 volwassenen en 4 kids, twee kalkoenen, een ham, mijn vleeschotel en dan de nodige salades, casseroles en pies, sweet potato, pumpkin, bananapudding en mijn green pudding die bijna op was, hij is dan ook heerlijk.

Het recept is : een pakje pistachio pudding (niet koken), een pot coolwhip (kant en klare slagroom zonder vet), een blik crushed pineapple (hele kleine stukjes ananas in syroop) en een blikje mandarijntjes. Alles door elkaar mixen, het sap van de ananas vervangt de melk voor de pudding en dan nog twee handen vol mini marshmallows erdoor en chillen in de koelkast.

Uiteindelijk gingen we om 6 uur eten en een uur later kon nieman mee boe of bah zeggen, zo vol waren we. Ik ging lekker een tijdje buiten op het trapje zitten, weliswaar zonder een sigaret maar gewoon even alleen met mijn gedachten, ik heb dat af en toe nodig weet je.

Na het eten viel Raini als een blok in slaap, ze had laat gewerk maandag, toen alles gekookt en toen weer om 7 uur 's morgens terug naar het werk tot 12.00 uur dus die was total loss.
Ravyn en ik zouden blijven slapen maar ik kwam erachter dat Kelly de volgende morgen om 7 uur moest werken tot 'smiddags 17.00 dus we zouden haar helemaal niet zien plus baby Josh werd lastig maar wilde niet slapen en Raini wilde niet wakker worden. Resultaat, om half tien heb ik ons boeltje gepakt, Ravyn, onder groot protest en tranen in de auto samen met Darian en Josh plus kinderstoel plus zitje (mijn auto is van binnen groter dan je denkt) en richting Jacksonville. Ik heb Ravyn beloofd dat we de volgende keer wel blijven. Om 11 uur waren we eindelijk thuis en Ravyn sliep binnen 5 minuten.

Vrijdag hebben we Susan bezocht want die had haar zoon, schoondochter en kleindochter Rhiannon over van South Carolina maar eerst gingen Ravyn en ik Black Friday shoppen, 's morgens vroeg bij Walmart, net voor achten en bijna geen mens in de winkel maar nog wel alle koopjes. Ik kocht pyama's voor de meiden, voor Ravyn een Jessie pop (van Toy Story, ze had Woody en Buzz Lightyear al van een yardsale) en nog wat kleine kadootjes voor de kerst.

Later gingen we naar Toys R us, een grote speelgoedwinkel waar je je ogen uitkijkt, je mag er overal op knopjes drukken en met dingen spelen en toen was het alweer tijd voor Ravyn, onder protest, om naar huis te gaan want ik moest zaterdag werken.
Na haar vertrek heb ik de schop gepakt en eindelijk wat plantjen gepoot voor in het nieuw aangelegde tuintje, het gras is eruit en ik had ook een oplossing voor de zijkant. Jaren geleden had Lilly, mijn overbuur, een paar bedstukken aan de weg gezet, zwart metaal en die stonden dus al een tijdje achterom, mijn tomaten hadden er steun aan een paar jaar en nu dienen ze als zijhek voor de voortuin, de maat klopte precies en ik vind het leuk uitzien. Ik moet alleen nog wat plantjes kopen want ik heb nog lege plekken. De Camelia's staan op het punt van bloeien, hun geur is verrukkelijk en ik kijk uit naar het voorjaar als de rest volgt.





Gisteren dus werken, van 12 tot 9 en eerlijk gezegd, voor het eerst sinds lang was ik klaar met vrije dagen en verlangde weer naar werk. Lori was er al vroeg, ze moest om 4 uur 's morgens beginnen tot middag en ik kon even bij kletsen. Ze was woensdag eerder naar huis gegaan want haar dochter Erin werd ingeleid. Ze was eigenlijk pas 10 december uitgeteld maar de dokter vond het beter om de baby eerder te laten komen dus de familie verwachtte dat Charlotte Rose de dag voor Thanksgiving werd geboren, uiteindelijk werd de kleine meid op vrijdag morgen met de keizersnede ter wereld gebracht maar alles was goed met de ouders en het kind en Lori was doodop, die had amper slaap gehad die laatste dagen.

Zaterdag, gisteren, was de dag van de jaarlijkse derby tussen Florida State Seminoles en University of Florida Gators dus ik had mijn Noles tshirt aan en Ricky had zijn Gator shirt aan. Toen ik om 21.00 naar huis ging was het 10-0 voor mijn Noles maar nog halverwege het tweede kwartier dus er kon nog vanalles gebeuren. Uiteindelijk hebben de Seminoles met 27-2 gewonnen, een superprestatie !!

Vandaag is weer lekker weertje, ik weet nog niet wat ik ga doen, misschien knutselen. Ik heb al allerlei kerstversieringen voor de markt op 12 december klaar en ook een berg mutsen en sjaals. Ik heb twee opklaptafels gekocht, altijd ook handig voor yardsales en Raini heeft al veel profijt gehad toen we er deze week eentje opzetten in de keuken toen ze aan het koken was.



Volgende week mijn verjaardag, Susan opperde al om een yardsale te doen dus even afwachten of ik daar dan zin in heb en hoe het weer wordt, ik zou graag naar het strand gaan, uitwaaien, het is al zo lang geleden, we zullen zien.
Ik kreeg van Ine en Vijo al een mooie kaart en van Susan een kersthangertje met twee keramieken uitjes , een heeft Martin op zijn buikje steen en de ander Mariet, ik vond het ontzettend lief van haar, ze weet dat ik dol ben op uitjes.


Ik ga er een eind aan breien, ik wens jullie allemaal een hele mooie en gezellige aanloop naar het feest van Sint en Piet en tot schrijfs....Mariet xxx







Geen opmerkingen:

Een reactie posten