zaterdag 9 september 2017

You are like a hurricane !!

    Terwijl mensen rondrennen
    Als een kip zonder kop
    Gaat buiten gewoon alles verder
    De natuur komt niet tot een stop
    Vlinders hoeven geen batterijen...
    Vogels drinken geen wijn
    Je vraagt je af
    Waar blijven zij als de orkaan voorbijkomt
    Hopelijk kunnen ook alle dieren op hun hoede zijn !



Goeiemiddag lieve mensen,



Aangezien je nooit weet wat er morgen gebeurt schrijf ik vandaag mijn blog en eerlijk gezegd, ik verveel me rot !!



Alle voorbereidingen die ik kan doen zijn gedaan dus nu is het gewoon wachten op Irma, morgenavond/maandag morgen.
Je kunt nergens naar toen, alle winkels worden vanmiddag gesloten en het is beslist geen weer voor een wandelingetje dus wat doe ik, wat opruimen, tv kijken en Facebook bijhouden. Misschien bak ik later wel een hurricane taart, wie weet.



Afgelopen week was hectisch en ik ben zo blij dat ik vorige week zondag al heel veel spulletjes heb ingekocht, ook een duur weekje trouwens want hurricanes zijn niet goedkoop. Ik vond voldoende water, drank – ja ook een fles Fireball voor noodgevallen – en etenswaren. Vanmorgen ben ik al heel vroeg naar de walmart gegaan die vreemd genoeg het niet druk is maar ze hadden gisteren al aangekondigd dat ze vandaag gesloten zouden zijn en waren toch open dus ik vond mijn batterijen, nog wat extra spullen zoals extra pleisters, verband en zo.



Wat kunnen we verwachten, de meningen blijven verdeeld. Een feit is dat Irma naar het westen is geschoven, dat betekent beter nieuws voor Miami maar niet voor de golfkust en daar wonen ook heel veel mensen in steden als Tampa en Fort Myers. Dat betekent ook dat het centrum van de orkaan verder weg bij ons is maar we zitten in het kwart rond het oog dat heel veel wind en regen krijgt, ook tornados komen daar vaker voor.
Heel veel regen betekent tussen de 5 en 10 inches – 1 inch is 2.5 cm – en de windsnelheden worden rond de 100 km per uur met windstoten die wel de 160 kunnen halen.
Natuurlijk veel minder dan toen Irma St Maarten trof, dat 250 km per uur.



Alle mensen in zones A en B en dat zijn de kuststroken en langs de rivieren, zijn onder mandatory (verplichte) evacuatie maar ik ben er niet bij. Dat zijn alleen in Jax al zo'n 250.000 mensen en dan voegen die zich bij al die miljoenen die op de vlucht zijn vanuit zuid en midden Florida. De wegen zitten dicht, rond Atlanta, zo'n 6 uur naar het noorden hebben ze alle hulpstroken opengegooid en Atlanta krijgt ook de maken nu met de storm omdat ze meer westelijk is.



Verder alle mensen die in een mobile home wonen, ook evacueren. Misty en Kelly, die in zo'n huis wonen, zijn met hebben en houden richting Alamaba zoals ook bij Matthew.



Donderdag hoorden we op het werk dat we op vrijdag om 12 uur naar huis mochten dus dondermiddag en vrijdag morgen moesten we heel veel werk verzetten voor het project maar alles was op tijd klaar en we kregen een heel groot compliment van Lori.
Zo vroeg denk je, nou er zijn mensen die dus vrijdag verplicht moesten evacueren plus ze wilden ons deze keer (vorig jaar was alles op het laatste nippertje ) genoeg tijd geven om de voorbereidingen te doen. Zodra de wind over 40 miles per uur gaat (60/70 km) sluiten ze in Jax alle bruggen en kun je nergens meer komen.



We zullen stroom verliezen, daar ben ik heel zeker van dus ik ben ijs aan het maken, ijsblokjes, schalen met ijs en alles gaat in de grote vriezer want als de stroom uitvalt dat kan het dagen duren voordat het weer werkt.
Ik heb mijn tank vol dus ik kan mijn telefoon en tablet opladen in de auto in noodgeval. Ik kon mijn radio van het vorig jaar nergens vinden maar mijn cd speler die ook een radio heeft kan ook op batterijen dus die heb ik vanmorgen gehaald en aangezien het niet een AA of AAA is maar een C4 waren er genoeg in de winkel.



Wateroverlast, we weten het niet, vorig met Matthew ging het goed maar deze keer veel meer regen dus, we zullen zien. Alle planten zijn safe, oftewel buiten of de breekbare zoals mijn ananassen en bloeiende planten binnen, het is een kleine jungle voor de katten.



Scarlett is er onrustig en heeft me al een paar keer gekrabd, Melly is mellow en Freckles, die mag morgen naar binnen en binnen blijven tot het over is.
Ik heb genoeg kattenvoer voor weken. Net de laatste wasje gedaan en morgen vul ik de wasmachine, extra grote was maar alleen water, als we zonder water komen te zitten heb ik voldoende om bijvoorbeeld de toiletten door te spoelen en Ian, die gaat gewoon buiten plassen hahaha.



Ik ga zo dadelijk kip braden zodat we eten hebben, dat kan ook koud, ik heb twee broden en nog brood in de diepvries, boterhammenvlees en kaas. Ook natuurlijk koekjes en want zoals Raini vorig zei, we kunnen geen hurricane doen zonder snacks.
Ik heb melk voldoende dus met geen stroom kan ik koffie verkeerd maken, ik heb tenslotte mijn caffeine nodig, ook aan rookwaren zal het ons niet ontbreken.



Dinsdag, dan moet ik om 8.30 uur werken maar alleen als ik veilig op het werk kan komen dus als de straat onder water staat zien ze Marietje niet.
Ik heb een goed gevoel want alles wat ik onder controle kan hebben, heb ik ook onder controle en de rest is afwachten. Geen paniek, gewoon kalm blijven want dan kun je het meest logisch denken en als het dak eraf gaat dan kan ik dat toch niet tegenhouden.
Bomen is een probleem en ook reden nummer een waarom de stroom eruit gaat want alles is hier bovengronds, lekker ouderwets.
De boom in de achtertuin, tja, wie zal het zeggen. Als hij recht naar het huis valt hebben we een probleem maar alleen met de allerhoogste takken, niet met de stam. Alle andere bomen zouden geen probleem moeten zijn qua breken maar omdat we zoveel regen al hadden deze zomer is de grond door en door nat en is het houvast van zo'n boom niet zo sterk meer.
Dus als jullie na zondag avond even niks van me horen, geen paniek want dan ligt de stroom, het internet en de telefoon eruit, reele situatie. Hay heeft het nummer van Susan in zijn mail en natuurlijk ga ik geen gekke dingen doen.
Ik vroeg gisteren aan de buurvrouw of ze de kano klaar had liggen, in 2011 botsen ze tegen onze garage deur toen de straat blank stond, ze moest vreselijk lachen.



Laten we hopen op een goeie afloop en voordat we het weten schijnt de zon weer !!!



Liefs van Mariet












Geen opmerkingen:

Een reactie posten