zondag 16 juli 2017

Vuurvliegje

De Maas augt grauw en gries
Onger breije wolkebenj
Ich zit op un benske
Ganz allein
Un laeg sjtuk pepeer in mien henj
Wat te sjrieve
Euver mien geveul
Euver mien Limburgs landj
Euver heimwee nao toes
En dae immer sjterkere bandj
Ich ruuk ut water
Ich ruuk ut graas
Ich zeuk bekende plekskes
Maar helaas
Ut is unne dreum
Ben vuuls te wiet
Wil noch neet wakker waere
Wil noch niks kwiet
Den kumpt de zon
En verleegt alles met heur gouwe leeg
Mien Kessel, mien Limburg
Misjien weer tied
Det ich nao hoes toe vleeg

Dag lieve mensen

Allereerst begin ik met Frank en Aline van harte te feliciteren met hun eerste huwelijksdag, een jaar geleden beleefden zij de mooiste dag van hun leven samen met iedereen die hun lief is en ik genoot zo met volle teugen.

Ook is het morgen 5 jaar geleden dat mijn moeder overleed, met gemengde gevoelens kijk ik terug naar die tijd die verdriet bracht maar opluchting dat aan haar lijden een einde kwam en dat ze weer bij mijn papa is.

Vanmiddag om even voor twaalf zat ik op het trapje van het huis van Kelly en Misty en er kwam een intense golf van verdriet over me heen, voor een paar minuten, tranen in mijn ogen en toen vrede. Ergens op de wereld nam iemand afscheid van het leven, dat weer ik zeker en het raakte mij.


Het was een intense week voor mij, veel te warm, veel te broeierig en deze irrante vlieg die rond mij vingers danst terwijl ik typ.

Dinsdag had ik vrij genomen, de hele dag en ik ging naar de dokter, nou ze was impressed, mijn bloeddruk perfect, mijn hartslag, helemaal terug naar normaal, de volgende week even bloedprikken en als dat goed is, over 6 maanden terug.

Ik kwam thuis en dacht, ok wat doen we met de rest van de dag, ik had Mike's telefoon nummer niet dus ik tekste zijn spliksplinternieuwe schoondochter op facebook, wil je Mike vragen om me te bellen en dat deed hij. Hij had zijn kleinzoon Cale daar, zoals altijd door de week maar zei, waarom kom je niet en we kunnen samen praten dus ik in de auto met de nodige kriebels in mijn maag en het was gezellig. Cale is 7 en heel leuk. Mike had geregeld dat Cale om half zes opgehaald werd door zijn papa zodat wij wat tijd samen hadden. We hebben heel gepraat, over zijn leven, over het mijne en wat we willen voor de toekomst, heel open en eerlijk. We hebben in heel dingen dezelfde smaak, muziek, boeken, ook hij verloor iemand in zijn leven dus dat is een gezamelijke basis.

We hebben geknuffeld, het was heel fijn om weer die intimiteit te ervaren en hopelijk kunnen we dit voortzetten, ik voel me totaal op mijn gemak bij hem en dat is heel belangrijk voor mij.

Donderdag na het werk tekste ik hem op de phone of hij zaterdag, dus gisteren bij mij wilde komen eten en hij zei ja. Jammer genoeg kreeg ik vrijdag een tekst dat hij moest afzeggen want hij moest onverwacht babysitten, het kersverse bruidspaar is op honeymoon en de andere grootouders zouden op Cale passen maar die haakten af. Ik vind het belangrijk dat een man prioriteiten kan stellen en je kleinzoon is een hele hoge dus we doen het gewoon de volgende week.

Maar ondertussen had ik uitgebreid eten ingekocht dus ik heb gisteren gewoon alles gekookt en mee naar Georgia genomen waar ze heerlijk gesmuld hebben van mijn varkenspoulet met chanpignons in room saus etc.

Gisteravond zat ik daar buiten, op het trapje en ik zag een vuurvlieg. Ik ben daar zo vaak geweest maar nooit had ik er eentje gezien. Het straalde groen licht uit en ik zat met open mond te kijken. Mijn laatste vuurvlieg was 40 jaar geleden, in Oostenrijk in de bergen en dit was voor mij een teken.
Alles komt goed !!

En nu weer thuis en morgen weer werken, hopelijk slaap ik vannacht beter als afgelopen nacht want ik sliep in een kamer waar buiten onder het raam de airco staat en elke keer als dat stom ding aansloeg werd ik wakker. Ik heb een olie monster gekregen dat je onder je voetzoon moet wrijven om goed te slapen dus dat proberen we vannacht.

Gisteren waren Myra en ik bij de opening van een healthy remedies zaak van een vriendin van haar, heel veel soorten thee van kruiden en bloemen, huidverzorging op natuurlijke basis, schoonmaak producten zonder chemicalieen en ook iets wat MSM heet, een poeder. Ik heb een zak besteld, natuurlijk is alles behoorlijk prijzig maar ik ga het gewoon proberen. Het schijnt heel goed te zijn als je problemen met je gewrichten hebt maar ook goed voor het functioneren van de hersenen, ik houd jullie op de hoogte.

Ik ga er weer van tussen, de regen is opgehouden, hopelijk is mijn was dadelijk droog zodat ik mijn bed kan opmaken en niet te veel last heb van de muggen die dit weer natuurlijk geweldig vinden.

Fijne week en tot zondag....Mariet xx

PS het gedicht is het eerste probeersel met als onderwerk, Als ik aan Limburg denk voor het nieuwe Platbook, ik heb nog tot 1 oktober om in te sturen, we zullen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten