zondag 7 juli 2013

Voor de kiezen


Kiek ze toch weer gaon

 wat is ut un plaetje

 ut keunings paar, de borst veuroet

 en ach, ut bord gedrage door un maedje

 

de vogel deraaf, de bölkes neer

 idder jaor opniej ut beste bein veroet, weer

 hoapelik sjient de zon en sjuut nemes der naeve

 7 waeke OLS, det zow mich ens get gaeve !!!

 

Hallo lieve mensen

 

Ik had even een uitslaapmorgen nodig want ik heb een pittige week achter de kiezen. Letterlijk met een tandarts bezoek op vrijdag maar het geheel begon natuurlijk afgelopen zondag toen ik samen met Susan, Angie en Rheannon rond 10 uur ‘s morgens richting strand reed. Het was al een tijdje geleden dat ik de oceaan zag en het zand tussen mijn tenen voelde. Het was niet echt druk, je kunt de drukte niet vergelijken met de Nederlandse stranden op een zomerse dag. Natuurlijk hebben wij allereerst veel meer zomerse dagen hier, dit strand waar we naar toen gingen heeft parkeerplaatsen maar je mag ook op het strand parkeren en daar wordt dan ook vollop gebruik van gemaakt, trucks met tenten, barbecues en hele kuddes ligstoelen. Het water was lekker, mensen hier vinden het al snel koud maar die weten natuurlijk niet wat koud water is. Ik had niet mijn badpak mee, het past niet echt goed meer en ofschoon hier de mensen niet echt kieskeurig zijn over wat ze dragen ben ik het wel. Ik zwem amper dus zover was een badpak niet hoog op mijn lijst. De dames hesen zich wel in badpak en ik liep wat in het water met mijn blote voeten en wandelde met Susan rond de rotsen terwijl Rheannon zandkastelen bouwde. Ik geloof dat ik verder in het water ben gelopen, tot mijn knieen, dan Susan. Na een uurtje hadden we het wel gehad en reden naar de andere kant van de duinen. Daar was een soort binnenmeertje, geen golven, die zijn voor mij DE attractie van zee en strand trouwens, maar hier kon Rheannon zwemmen zonder angst te moeten hebben voor haaien. Je kunt hier een kilometer de oceaan inlopen zonder helemaal onder te gaan maar er zijn wel haaien in dat lage water en wekelijks wordt er wel iets van op het nieuws gemeld, dat iemand is gebeten.

de Atlantische Oceaan

Susan
 

uitnodigend !!
 

duinen
 



Er was maar een klein strandje en er waren honderden ronde gaatjes in het zand alsof iemand rondgelopen had met een wandelstok en her en der geprikt had. Ik vroeg me net af wat dat was toen ik uit een ooghoek even verder op kleine beweginkjes zag. De gaatjes zijn de holletjes van krabben, piepklein, de afmeting van een knikker die zijwaarts schuifelen en zodra ze iets zien in het holletje kruipen dus je moest heel stil blijven staan en ja hoor, na een minuut kwamen ze er uit gekropen en kon ik zowaar een foto maken.

 


 

Terwijl Angie en Rheannon zwommen vermaakten Susan en ik ons, zittend op een stuk drijfhout, kijkend naar de mini krabjes. Op weg naar huis gingen we nog aan bij Kingsley Plantation dat op weg naar huis lag. Het is een van de laatste plantage huizen nog in de originele staat, een prachtig landgoud op een eiland aan de rivier. Het was ondertussen gaan regenen dus net op tijd weg aan het strand en we moesten schuilen, dat deden we in het winkeltje op de plantage waar de aanwezege ranger dame ons de geschiedenis van de familie vertelde. De plantage eigenaar , een Engelsman trouwde met de 13 jarige Anna, een slaaf die bij vrij maakte en ze leefden samen op de plantage. Hij plantte een tropische tuin aan voor haar en zij runde de zaak voor hem. Toen Florida Amerikaans werd (het was voorheen Spaans) moest Anna en haar kinderschaar verkassen want opeens kon zij volgens de wetten niet met een blanke man getrouwd zijn en ze gingen naar Haiti. Toen haar man overleed en een testament achterliet moest ze terug komen omdat zijn familie het aanvocht. Omdat het echter al onder Spaanse wet opgesteld was kreeg zij zijn bezittingen toegewezen, ze bleef deze keer en overleed in 1870.

 
Kingsley Plantation
 



 

Het huis, de keukens en de slavenhuisje staan er nog steeds, er is een kleine tuin met planten die op het landgoed werden verbouwd en ook wonen er twee gopher turtles, landschildpadden die een hol graven

 


 
kreek op Fort George Island
 

Rheannon poseert
 


Thuis aangekomen kwam ik erachter dat ik flink verbrand was, met name mijn nek en schouders gloeiden. Ook was ik ‘s morgens al wakker geworden met pijn in mijn keel en ondanks de frisse zeebries was dit erger geworden, ook was mijn neus verstopt en had ik daarvan een leuke hoofdpijn. Douchen en naar bed, dat was het antwoord want tenslotte kwam maandag = werkdag eraan. Het was afzien , die eerste werkdagen, niezen, snotteren, hoesten en verbrand is niet zo’n combinatie, eerlijk gezegd. Daarbij Martin die ontzettende last had van zijn ingewanden. Hij is bijna 10 kilo afgevallen in de laatste weken en is echt vel over been.

Met wat capsules en ook zout water om mijn bijholtes te spoelen ging het elke dag wat beter en donderdag, 4th of july, kon ik al weer een beetje genieten van de twee vrije dagen.

 

Stephanie is ook weer terug van vakantie in Dortmund en brach Milka chocolade meet terug en ook een salami worstje dat ze meesmokkelde in de koffer. Mag natuurlijk niet maar ze had er twee en terwijl ze stond te wachten tot haar koffer ge Xrayed werd op de luchthaven zag ze een grijns verschijnen op het gezicht van de man die de inhoud van die koffer op zijn scherm zag. Ik denk niet dat hij dacht dat het worstje waren maar wat anders, ik laat aan jullie fantasie over wat hij dacht dat hij zag !!!

 

Doordat Martin zich helemaal niet lekker voelde en veel pijn had was onze Independence Day rustig, jammer genoeg verregende het vuurwerk een beetje. Vrijdag had ik om half twaalf een afspraak voor de eerste gebitsreininging bij de tandarts. Ik vertelde haar van mijn verandering van planning, nog geen gebit, Martin’s gezondheid gaat even voor, hij moet naar een dokter en ik kan niet alles tegelijk. Ik heb geen pijn en mijn happertjes kunnen nog best een paar maanden wachten dus schoonmaken, op 27 juli de andere kant en het gaatje dichten en dan zien we wel weer. Ze waren er niet echt gelukkig mee maar kunnen niet veel inbrengen, het is tenslotte mijn keuze.  Het reinigen was heftig, ik had het al een paar keer in Nederland laten doen, best wel pijnlijk. Hier werd echter verdoofd, eerst met gel op het tandvlees, toen een paar spuiten die ik totaal niet voelde maar het was niet pijnvrij toen ze begon te drillen en te krabben. Achteraf viel het erg mee en toen de verdoving was uitgewerkt waren alleen mijn kiezen een dag gevoelig met bijten.

 

Gisteren weer werken, van 8 tot 5 en de dag ging snel voorbij.Vandaag is het na een aantal dagen regen weer droog en zonnig maar ook warm, ik ben van plan helemaal niks te doen, zit lekker aan mijn laatste kop koffie en ga zo dadelijk voor Martin een sausage biscuit halen bij Hardee’s, dat is een biscuit met een mini hamburgertje. Vanavond eten we leftovers, chinees en kip.

 

Morgen op het werk een nieuwe taak, het red flag team houdt op te bestaan en wij waren dagen onzeker of we terug moesten naar ons team, Laura en Gina werd dat al verteld maar woensdag kwam opeens Joe ons vertellen dat we wat nieuws gaan doen, nog niet zeker wat, allemaal erg wazig maar dat zien we morgen wel weer. Het belangrijkste, niet terug aan de telefoon en extra dollar blijft per uur.

 

Ik wens jullie allemaal een fijne week en tot schrijfs !!!  Jan en Ruud, een fantastische reis gewenst door de USA, ik verheug me al op het verslag en de foto’s.

 

Liefs van Mariet xxxx

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten