zondag 30 juni 2013

Happen maar !!!


As de nacht op zien donkerst

 De niejen daag verwach

 Lig ich met aope auge

 Alle gedachte zien al gedach

 Alles in ut hoes is sjtil en klaor

 En ik realiseer mich, ut is al bienao un jaor

 Det wae afsjied nome

 Wao blieft den tied

 Nog altied sjpiet

 Det ich neet mier euver kos kome

 

 Misse gaet noet euver

 Vergaete is noeits gedaon

 Leefde blieft, un laeve lang

 Heimwee nao uch zal veur ieuwig besjtaon

 

Hallo lieve lezers,

 

Dit weekend is het een jaar geleden dat ik voor de allerlaatste keer de stem van mijn moeder hoorde, door de telefoon. Ze kon al niet veel meer zeggen en ons korte gesprek eindigde met een snik aan haar kant, de allereerste keer in al die jaren dat haar stem brak en ik wist, dit is die laatste keer waar ik zo ontzettend tegen opkeek. Wat volgende was een tijd van afwachten tot het onvermijdelijke moment, dat hartbrekend moment dat ik een telefoontje kreeg en me op moest maken om heel snel over te komen om haar te begraven. Als ik nu, na bijna een jaar terugkijk voel ik nog steeds spijt dat ik e niet bij was maar ook weet ik dat het goed was, dat alles was gedaan om de overgang voor haar gemakkelijk te maken, dat haar kinderen haar met liefde omringden en dat we haar een afscheid konden geven waar ik nog altijd met liefde aan terug denk.

De anticlimax na al die gedachten – het leven gaat gewoon verder. Als je door zo’n moeilijke tijd door bent dan lijkt het of de kleine ongemakken even aan de kant zouden moeten worden gezet maar dat is natuurlijk niet hoe het werkt. Je wordt nog steeds verkouden, je struikelt nog steeds op de stoep en je krijgt nog steeds een gaatje in je kies.

Nu, dat gaatje was er al langer en eindelijk hakte ik de knoop door om maar weer eens een tandarts te bezoeken. Nou dat was een downer eerste klas, dat kan ik wel zeggen. Na een hele hoop gedoe op vrijdag morgen zat ik op de gevreesde stoel. Eerst kon ik het niet vinden, een gebouw met suites (zo heet dat hier, A, B etc), de enige die echt open was, daar stapte ik binnen en vroeg aan de receptioniste of dit de office van dokter Comerford (de naam op mijn verzekeringslijst) was, ze keek me aan of ik Chinees sprak en schudde  nee. Ik weer naar buiten maar er was dus echt geen ander kantoor open. Leve de cellphone dus bellen, waar zitten jullie. Ze zijn suite C, ikke weer, maar daar was ik net binnen en werd mij verteld dat dit het niet was. Ze verontschuldigde zich, ze was aan de telefoon en hoorde mij niet echt, die dokter werkte er al lang niet meer maar ik was wel op de goede plek. Dus 5 lijsten invullen en natuurlijk de nodige foto’s maken met zo’n naar plaatje in mijn mond geduwd. De tandarts was een tenger klein Chinees vrouwtje die heel zacht praatte, haar mondmasker voorhield en ik had de grootste moeite om haar te verstaan. Het kwam er op neer wat mijn Nederlandse tandarts mij al jaren geleden voorspelde, een slagveld in mijn mond. Mijn tandvlees verder terug gegaan, meer dan de helft van mijn bijtertjes staan niet meer in bot, ernstige botvermindering en verschillende gaatjes dus….bijna niks meer te redden.

Ze adviseerde om een paradontist te raadplegen, alles goed schoon te laten maken om te kijken wat nog te redden was en eventueel bot transplantatie zou kunnen maar garanderen, nee dat niet en het zou duizenden dollars gaan kosten. Ik vroeg, wat kunnen jullie hier, ja diepte reiniging en dan hetzelfde , kijken wat er te redden valt maar volgens haar alleen voor onder dus een heel bovengebit en partial onder. Nou dat was wel even slikken over wat ik daar voor de kiezen kreeg maar als er iets ik wat ik goed kan, beslissen daar en dan dus ik zei doe maar. Ik kreeg een werkplan, wat er allemaal moest gebeuren, wat het ging kosten en zo. Het totaal plaatje, zo’n 15 duizend dollar maar voor mijn eigen knip blijft er ongeveer 3700 dollars over. Ik kon me een medical creditcard aanvragen om in termijnen te betalen en dat werd ook direct gedaan. De komende vrijdag beginnen we al, twee keer reinigen en dat meten en trekken. Ik krijg direct de tanden na het trekken, een zogenaamd healing gebit en daarna het echte. Ze zei dat ik moest tellen op 4 tot 6 maanden tot alles weer normaal was, het gebit zou niet zo passen als normaal door dat botverlies maar, we moeten het doen met wat we hebben toch.

Toen ik thuis kwam zei Martin, second opinion maar ik vertelde hem, ik wist al dat dit gebeuren zou, ik zag de foto’s en ik zag het zelf ook wel dat dit er uiteindelijk toch van komt dus dan nu maar, waarom geld uitgeven voor tijdelijke dingen en dan het volgend jaar of zo dan toch dat gebit. We houden jullie op de hoogte over de bijtertjes.

 

Nu is het dus  des te meer belangrijk dat dat huis er komt. Ik hoorde maar weer niks van Michelle, de Vystar dame en ik dus maar weer eens de email gestuurd. Woensdag avond kreeg ik dan ook een berichtje terug, madam Touron verhuisde terug naar la douce France en gaf mijn zaak over aan Pravesh (uit India) die me prompt donderdag morgen belde, alles wilde weten, een afspraak maakte om vrijdagmiddag hier te komen (wat uiteindelijk niet doorging want ze had het te druk) en mij een lijstje stuurde van huizen in de buurt. Ze verklaarde dat er een tekort aan huizen in de omgeving was (waar komen dan al die bordjes ‘te koop’ vandaan), dat er weinig te vinden was in de prijsklasse en zo maar door. Ik dacht echt, misschien ben ik maar een kleine klant en niet interessant genoeg.

Dus maar weer zelf op zoek en ja hoor, ik vond weer iets en ging er gisteren na het werk gelijk op af. Leuk huisje, 4 slaapkamers, twee bad, een omheinde tuin en de buurt is niet verkeerd dus daar gaan we waarschijnlijk later vandaag even samen naar kijken. Gelijk de makelaar gebeld die vermeld stond op het bord, ze gaat me vandaag of morgen even info sturen want het is een zogenaamd HUD huis. HUD staat voor US Department of Housing and Urban Development. Zij zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat mensen met weinig tot geen inkomen een goedkoop huis of appartement kunnen krijgen, huursubsidie en zo.  Je kunt dus alleen maar op dit soort huizen bieden door een makelaar die HUD goedgekeurd is maar ja hoor, ik heb er eentje bij Vystar gevonden. Nu hebben we nog to 8 juli de tijd voor een bod als we dit huis willen want tot dan kunnen particulieren bieden, daarna is het ook open voor investors. Een ding is zeker, ik leer een hele hoop !!

 

Op het werk was een hectisch, ik was niet open voor telefoontjes behalve na 17.00 uur, ik deed de callbacktracker met Gina (die werken stressig maakt, dat kan ik nu met zekerheid zeggen – drama alom) en gisteren was de laatste dag. De dag dat ik alleen werkte omdat ze vrij had ging prima maar gisteren was het weer raak, op alles commentaar, niks was goed, de hele dag mopperen, ik was blij dat het avond was. De komende donderdag is het 4th of July, nationale feestdag en ik ben vrij, doordat ik komende zaterdag werk, met Laura, heb ik vrijdag vrij.

 

Rheannon gaat morgen weer huiswaarts, Angie is bij Susan sinds vrijdag en neemt haar weer mee morgen richting Zuid Carolina en dan is die vakantie ook weer voorbij. Vandaag staat op het programma om naar het stand te gaan later in de morgen, we moeten even bekijken wat het weer gaat doen, er is regen voorspeld later in de middag. Ik heb er wel zin om weer de oceaan te zien, niet zwemmen want de vorige week is een meisje nog gebeten daar door een haai maar gewoon lekker slenteren door het zand en schelpen zoeken. Gisteren gingen ze naar de flea market en yardsalen maar dat moest jammer genoeg zonder mij.

Ik vond vrijdag morgen nog wel een prinsessen serviesje van Disney, nog een echte Mattell barbie en een barbie jeep, roze natuurlijk en compleet, allemaal samen voor 2 dollars. Nu heb ik alles wel zo’n beetje bij elkaar voor de jongedame.

 

Martin is Gone with the wind aan het bekijken, een dvd die ik afgelopen zondag op de fleamarket met Susan op de kop tikte voor een paar cent en ik ga zo dadelijk lekker bij hem op de bank zitten.

 

Vandaag is Brigit Geuyen jarig, op 1 juli kunnen we Bert van Helene feliciteren en op 5 juli is het de beurt van Marijn van Knippenberg, allemaal van harte !!!

 

Fijne week gewenst en tot schrijfs….Mariet xxxx

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten