zondag 4 november 2012

Wie gaat er winnen?


Elke aovend weer utzelfde

Doe zuus weinig angers

Op internet en op teevee

Betoverd door politieke rattevangers

 

Ze sjpeule hendig oppe fluit

En lokke met beloftes in eure berg

Det zae de beste keuze zien

Allemaol reuze en nemes unne dwerg

 

Twie kandidate vechte

Kans nog neet veursjpelle wae wint

Waem belaoft ut meiste, waor of neet

Waem ut komend jaor as niej opperhoofd begint

 

Dae eine liekt ierlik en oprech

En haet mien veurkeur besjlist

Maar ich moog neet sjtumme

En kan allein maar haope

Det Mitt deze boet mist

 

Hallo lieve lezers

 

Het is bijna gedaan, het circus dat dit land al maanden en maanden in de ban houdt, de verkiezingen voor de nieuwe president van de USA. Nu is dit niet zo gemakkelijk in Nederland, je krijgt een lijst in de brievenbus, op de verkizingsdag ga je naar een locatie en zet een kruisje in een hokje, of drukt een knopje en dat is het dan, dezelfde dag is de uitslag.

Hier komt daar heel veel meer bij kijken. Eerst stemmen de partijen, de Republikeinen en de Democraten uit een paar kandidaten die intensief rallyen voor de uiteindelijke kandidaat, je hebt ook nog onafhankelijke niet partij gebonden mensen die meestrijden maar normaal hebben die weinig kans. Dan begin het echte werk, die twee hoofdkandidaten gaan een zeer enerverende battle aan, je wordt op tv en overal doodgegooid met reclame spotjes en slogans en de ene belooft nog meer als de andere, er wordt flink met modder gegooid om de ander maar zo zwart mogelijk te maken en ik denk wel eens als ik dit allemaal zie, zou het niet evrstandiger zijn om je eigen kwaliteiten aan de men of vrouw te brengen in plaats van die ander af te kraken. Er waren in de laatste weken drie grote debatten tussen de twee kandidaten, soap van de bovenste plank, de eerste ging naar Romney maar Obama won duidelijk de andere twee. Ik heb het gevoel dat het voor heel veel mens geen worst uitmaakt wat de polotieke visies van de toekomstige president zijn maar jammer genoeg speelt het kleurtje (weer eens) een hele grote rol. Obama heeft natuurlijk zoals elke president het grote nadeel dat hij een heleboel sores van zijn voorganger Bush jr erfde, de hele economische crisis lag zwaar op zijn schouders, Romney, de miljonair die alleen al vorig jaar 20 miljoen op zijn bankrekening kon bijschrijven denkt het te winnen met beloftes van meer werk maar hij heeft heel duidelijke ideeen over de gezondheids reform die Obama heeft beloofd, van de tafel ermee. Ook heeft hij uitspraken gedaan over vrouwen, die niet al te slim waren en natuurlijk het pijnlijke moment waarin hij beweerde dat 47% van de bevolking misbruik maken van de goedigheid van de regering in de vorm van geen belasting betalen, voedselbonnen etc. Te weten dat hij voor zijn verdienste van vorig jaar maar 14 % belasting betaalde terwijl ik 20% betaal is niet echt iets fairs in de ogen van veel stemmers. Het is close, er is een week van vervroegd stemmen geweest, de stembureaus die dinsdag open zijn kunnen in een dag echt niet alles aan dus toen we gisteren naar de bieb gingen stond daar buiten al een rij, een totaal van zeker 300 meter te wachten om dat kruisje te zetten en het is niet alleen een kruisje, er wordt ook gestemd voor de staats senaat, de landelijke senaat, de schoolbesturen en een paar wetten die zo veranderd gaan worden. Ik weet dat een van die wetten gaat over het huwelijk tussen twee mannen en twee vrouwen, een heet hangijzer hier.

Wat gebeurt met die stemmen want het is niet zo dat al die miljoenen mensen rechtstreeks een president kiezen.

Iedere staat heeft een senaat en leden van het huis afgevaardigden,vergelijkbaar met de 1e en 2e kamer. samen vormen dat de 538 kiesmannen. Elke staat heeft net zoveel kiesmannen als ze in de senaat en het huis van afgevaardigden hebben, Als burger mag je stemmen of je democratisch of republikeins wilt zijn. In zo’n staat kijken ze dan of de meerderheid binnen die staat democratisch is of juist republikeins, als de meerderheid democratisch is worden alle kiesmannen van zo’n staat dat ook, en andersom als de meerderheid republikeins is. Kort samengevat: elke staat heeft een aantal kiesmannen. Als de meerderheid van de burgers voor democratie stemt, worden alle kiesmannen van deze staat ook democratisch.

Nu zijn er traditioneel staten die al bij voorbaat te boek staan als pro dit of pro dat maar er zijn een aantal staten en Florida is een van die staten die bekend staan als swing staten, nog niet te zeggen waar die voor kiezen en dat is natuurlijk waar de kandidaten het meest voor vechten, beide mannen waren dan ook een aantal keren in de regio om zieltjes te winnen, Michelle Obama, de vrouw van…was donderdag hier in Jacksonville en ook Romney werd gespot al was het moeilijker blijkbaar om de kaartjes voor hem aan de man te brengen, de kaartjes voor Michelle vlogen de deur uit, binnen een uur uitverkocht.

Na dinsdag is het dan voorbij, geen tv spotjes meer (die maken op dit moment ongeveer 40% van de commercials op tv uit en hebben miljoenen gekost), geen borden meer langs de weg, zo massaal dat niemand de grasmat kan maaien, geen massale berichten meer op internet en in de krant, geen discussies meer over wie nu wat belooft en wat daar van waar is maar dat wil niet zeggen  dat we woensdag morgen weten wie de nieuwe president is, dat kan dagen duren, er komen stemmen van overzee, het tellen gaat ouderwets langzaam en soms moet het overgedaan worden, ik herinner me een keer dat in Florida alles moest worden overgeteld want dat was de beslissende factor dat jaar en er was onduidelijkheid of alles goed verlopen was.

 

Het nieuws over de verkiezingen werd afgelopen week natuurlijk overschaduwd door de perikelen met orkaan Sandy die na ons te zijn gepasseerd New York en omringende regios teisterde, veel doden vooral door omvallende bomen, overstromingen zelfs in hartje NY, de metro tunnels vol water, mensen gevangen in hun huizen en apartementen, geen openbaar vervoer en de meeste New Yorkers hebben geen auto, nooit nodig en hoe vind je daar ooit een parkeerplaats voor. In de bergen van West Virginia viel een geweldige massa sneeuw, de eerste orkaan met sneeuw ooit volgens het nieuws en het was allemaal heel triest. Doordat Sandy daar rondcirkelde kregen wij polaire lucht en was het een paar morgens erg koud, de koudste morgen, maandag zaten we op 5C.

 

Ik ben aan normaal toe, beslist, ook aan vakantie natuurlijk maar gewoon weer lekker op de bank en naar series kijken en reclame over auto’s, verzekeringen en cornflakes. Ik kan niet stemmen maar heb mijn voorkeur, ik denk dat Barack Obama het beste voorheeft met dit land en de mensen maar wacht wel af en ben zo verstanding om niet in discussie te gaan met anders denkenden want dat is zeer vermoeiend.

We hadden Halloween op het werk afgelopen week, woensdagmorgen stonden de schmink, het toiletpapier en de witte lijm al klaar, Susan had me een pakketje met neptatoos en nepbloed meegebracht dus om zeven uur had ik mijn oude spullen aan en begon met pleisteren. Het is wel een geklieder en alles plakte aan mijn vingers maar snel droogblazen met de fohn en dan poeder erop, de fles met nepbloed werd kwistig gebruikt en het resultaat was…..griezelig. Spinnenwebben in mijn haren, tatoo in mijn nek net alsof iemand een poging had gedaan met een groot mes en mijn benen vertoonden wonden in allerlei formaten. Het leukste was in de auto naar mijn werk, mensen deden alsof  ik een spookverschijning was, ik trok beslist aandacht en ik hoopte maar dat ik niet een echt ongeluyk zou krijgen, paniek zeker weten!!! Op het werk hadden ze een zombie station opgezet en mensen konden ook ge-zombified worden en Christina en Kevin konden er wat van, ik zag mensen met akelige hoofdwonden, schroevendraaiers door hun schedel, brandwonden en wat meer. ‘s Middags werd er een filmpje opgenomen met alle zombies en het was dolle pret.


 

Ik heb trouwens mijn nieuwe schema voor de rest van de maand, maandag tot vrijdag, 9 tot 6 en dat betekent dat ik de week voor mijn vakantie een 4 dagen weekend heb, Thanksgiving is donderdag – vrijdag en dat zijn betaalde vrije dagen.

 

Gisteren was het dan eindelijk zover, ik heb echt de hele zomer gezocht om een geschikte zomerjurk te vinden maar niks, niet mijn smaak, veel te duur, synthetisch plakstof, noem het maar op. Gisteren was ik op weg naar de winkel en ja hoor, tegenover Hubert’s huis een groot bord, yardsale en ik zag jurken hangen, precies mijn maat, sommige nog met het label dus nooit gedragen, dus nu hangen in mijn kast 5 mooie zonnige fleurige zomerjurkjes te pronken, verder nog twee poloshirtjes, spiksplinternieuw en een ontzettend leuk bloesje, alles tesamen was ik 5 hele dollars kwijt !!!

 

Het is inmiddels licht buiten, vannacht is ook hier de klok een uurtje terug gezet en als ik naar buiten kijk zie ik heel veen mist en is het maar moeilijk te geloven dat het vandaag 27 graden moet worden. We hebben twee pakken varkensribjes in de koelkast en gaan vanmiddag lekker barbecuen , we hebben vers stokbrood en komkommersalade.  

Wij gaan lekker genieten van een rustige zondag, ik wil Caroline en Rolf feliciteren, hun dochtertje Jolie wordt vandaag gedoopt. Verder twee jarigen, beiden oud radio collega’s, Leon van Crooy is op dinsdag jarig en gaat van Drees trekken en Jacques Leenders van Minse Winse is op 9 november weer een jaartje ouder, beide mannen van harte en die knoevel, die hebben jullie tegoed over een weekje of vier XX

Liefs…Mariet xxxxx

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten