zondag 3 juni 2012

De geur van vroeger

De brumme bleuijde euveral op dae zonnige zomerdaag wae laepe nao oma in de Donk ich waar nog unne blaag ut vrolike gael, dae zeute geur omringde os, ich weit ut noch good genne auto, alles met de beine wage ezellig same, te voot Hayke aan ut hendje wae sjpeulde van toes toet aan ne Donk ich kiek noa moeder, ich kiek nao os en veul mich weer effe jonk
Hallo lieve vrienden Gisteren was een van die dagen die heel moeilijk zijn voor mij, zover weg van familie, van vrienden. Ik had vrijdag vrij gehad en toen ik gistermorgen wakker werd had ik het gevoel van, ik moet vandaag thuis zijn, dit is belangrijk, ik moet niet gaan werken. Ik heb de ‘luxe’ dat ik me ziek kan melden vanwege FMLA, onbetaald weliswaar en iedere keer moet het weer officieel door de molen en goedgekeurd worden maar omdat mijn cardioloog mijn conditie als chronisch heeft opgegeven heb ik daar een beetje ruimte dus ik belde rond 8 uur op, ik kom vandaag niet. Net voor tienen, jullie 16.00 belde ik met moeder, het was net zoals altijd een kort gesprek, niet langer dan een paar minuutjes en ik had het er ontzettend moeilijk mee, kon mijn tranen niet bedwingen. Ze klonk zover weg, zo zwak maar toen ik hallo zei, herkende ze dadelijk mijn stem en zei Mariet ? Ze is zwak sinds een week of zo, erg minnetjes en krijgt nu extra medicatie. Ik heb haar verteld, ik kom in December dus goed eten en drinken en dan zien we elkaar dan weer. Ik hoop op een wonder maar December is nog zo ver weg. Dan is de afstand te ver, Martin zag toen ik in de woonkamer kwam wat ik nodig had, geen woorden nodig, alleen even vasthouden. Ik huilde even uit en toen had ik toch het gevoel van, ja, dit heb ik goed gedaan, luisteren naar mezelf, ik heb haar stem gehoord en zij de mijne en als dit de laatste keer was dan weet ze nu ook weer dat ik van haar hou. De afgelopen week, ontstuimig, zeker weten, niet alleen met moeder, ook met Beryl natuurlijk die Jacksonville teisterde met windstoten tot wel 100 km/u maar ook met bakken water die uit die stormachtige hemel vielen. We waren er klaar voor, waren voorbereid op stroomstoringen en zo maar we hadden deze keer geluk, niks viel uit, de wind gierde om het huis en maakte spookachtige geluiden door de kieren maar behalve wat takken, die uit de popcorn boom vielen en heel veel nat gras was er de volgende morgen niks te merken. Een paar straten verder hadden de mensen inderdaad geen stroom voor 8 uur doordat een paal op Wilson Boulevard plat ging maar dat bleef ons bespaard. Doordat het maandag en ook dinsdag nog flink bleef plensen kun je natuurlijk niet veel dus verplicht op de bank. Het vreemde hier is altijd dat ofschoon er een storm overtrekt, het nog steeds rond de dertig graden warm is en je kunt je voorstellen wat er de komende weken gebeurd, miljoenen muggen door al dat water, ik kan dan ook amper buiten zijn na het donker, Susan en Rheannon kwamen maandag even langs en we waren een paar minuutjes buiten om naar mijn bonen te kijken, ik had 8 muggesteken op beide armen en het was nog niet eens donker.
Jacksonville beach, Beryl komt er aan !!
werkzaamheden om de stroom te herstellen op Wilson Boulevard, maandag morgen Die bonen doen hun naam eer aan en groeien ontzettend hard, drie weken in de volle grond en de eerste heeft al het dak van het tuinhuisje bereikt, the sky is the limit zeggen ze wel maar ja, hoger naar boven kan in dit geval niet, zo’n boon heeft wel iets meer nodig om te klimmen. Ik denk dat mijn komkommers dit jaar niks worden maar de cantaloupes doen ook goed hun best en hebben nu alle ruimte in het bed. Ik heb na moeten geven, de a/c in de slaapkamer is ‘s nachts aan en ik ben er niet blij mee, niet alleen vanwege de stroomrekening maar die kunstmatige kou is niet prettig voor mij maar ja, Martin slaapt niet met deze hitte als het niet koud is dus het wordt een lange zomer vol gebrom in de nacht en koude vlagen dus onder de dekens voor mij. We worden om deze tijd van het jaar gebombardeerd met nieuwe films in de bioscopen, de ene nog spectaculairer dan de andere, special effects vliegen je om de oren en een verhaal lijkt vaak maar bijzaak maar gisteravond hebben Martin en ik Men in Black III bekeken en wow, goede keuze. Ik vond nummer een zover de beste maar deze was goed, leuk, grappig en spannend. Vanavond staat Snowwhite and the Huntsman op het menu, kopie is niet zo goed volgens Chris maar we zullen zien. Ook zagen we Project X, een hilarische film over drie highschool studenten, niet erg populair die de party van de eeuw geven in de achtertuin van de jarige, dit loopt geweldig uit de hand en resulteert er zelfs in dat het huis half uitbrandt terwijl de ouders een weekendje weg zijn. Radio luisteren, vandaag geen optie want de live stream werkte niet dus even kijken of ik later kan luisteren want alle programma’s worden opgenomen en je kunt een ‘uitzending gemist’ doen. Vandaag is mijn lieve vriendin Els jarig, ze is net oma geworden van Puck en ik wil haar en Frans van harte feliciteren. Morgen is Thijs jarig, ook van harte. Mijn werk zit er weer op vandaag wat betreft jullie een beetje op de hoogte houden, altijd weer een genot trouwens en ik kan jullie niet genoeg bedanken voor het lezen, elke week weer en reageren. Een fijne week gewenst en tot schrijfs…Mariet xxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten