zondag 19 december 2010

JIngle bells

Ut landsjap kreunt
Onger un zjwaore witte las
Ies bedekt
Iddere sjtreum en plas
De kaoj geit deeper
Dan ut aug ken kieke
Verdwene zien de strakke liene
Aafgerondj heuvels en dieke
Miense make zich op
Veur ut fies van ut pasgebaore kindj
Ze veere ut met femielie
Met aojers, kinjer, vrindj
Maar dink auch aan diegene
Die allein door ut leave gaon
Ze hebbe nemes om same met te zien
En blieve met Kerst duk allein sjtaon
Vul ens un mendje
Met lekkers en ein kaart
Laot ze wete, wae dinke aan uch
Gae zeet neet vergaete
Vrede op aard

Auch wae dinke aan uch, hiej ver eweg
En winse uch allemaol alle bes
Met femielie, met idderein
Un prachtige
Kerstmes

Hallo lieve lieve mensen

Het is het weekend voor Kerst en alles is stil, tenminste nu maar het is dan ook net na zessen en de mensen slapen nog in de straat. De kou is even geweken in Jacksonville na een aantal zeer koude dagen met weer vorst en temperaturen dalend tot min 5. Het is een triest gezicht in onze achtertuin, alles hangt slapjes erbij en ik ben niet zeker wat deze koudeperiode overleefd heeft. Mijn grote lantana struiken zijn bruin en de roos ziet er miezerig uit.

De omgeving werd de afgelopen dagen geteisterd door bos en bermbranden en verschillende huizen werden bedreigd maar gelukkig was de brandweer alert en is er  alleen maar schade aan het bos en niet aan goed.
Het was een raar plaatje, de automatische sproei installaties werkten hun best ondanks de vorst en op dinsdagmorgen moesten de mensen bij at&t zelfs zand strooien op de stoep omdat de sproeier het beton veranderde in een ijsmassa.

Kerst zorgt niet alleen voor topdrukte in de winkels waar de spullen als warme broodjes de zaak uitvliegen maar ook de avonden tonen een ware kleurenpracht met alle versieringen aan huizen en tuinen. Sommigen hebben er weer een ware kermis van gemaakt. Allerlei kleuren licht en flikkerend van boven tot onder, levensgrote kerststallen, opblaasfiguren en alles wat je je maar kunt voorstellen. Vanavond willen we naar Riverside rijden, een van de mooiere historische buurten in Jax waar de trottoirs worden verlicht door zakken met theelichten, bijna elk huis is verlicht.

Op mijn werk werd ik verrast op woensdag, het hele managerteam stond ineens aan mijn bureau met ratels en ik werd in het zonnetje gezet. Ik has niet alleen voor de maand November een ster voor efficiency maar ik was ook weer EOM, employee van de maand en kreeg twee plakken chocola met een wikkel met mijn naam erop, een kleine attentie en een pas om 4 weken lang voor de deur te parkeren. Ik had dit echt helemaal niet verwacht, de hoofdmanager van ons gebouw gaf me een hand en zei, very well done.
Raini heeft een foto gemaakt van Martin en mij, ik moet er de foto hebben om te bewijzen dat wij geen nep huwelijk hebben, best wel stom want zoiets kun je natuurlijk altijd in scene zetten.



Vrijdag was ook de dag dat er gestemd kon worden voor het team dat het mooist versierd had. Wij deden ook mee maar vielen niet in de prijzen. Het team van Kim, waar ik ook op gestemd had ging met de eer strijken, zij hadden hun afdeling omgetoverd in Whoville, het kleine stadje dat door de Grinch werd geterroriseerd doordat hij, die niet van kerst houdt alle kadootjes en versieringen steelt.


Het is een klassiek kerstverhaal van dr Seuss en natuurlijk op het einde komt alles weer op zijn pootjes terecht. Kim’s mensen hadden echt hun best gedaan om hun afdeling om te toveren met nepsneeuw, een reuze open haard, de slee met de Grinch en zijn hond die hij omgetoverd had tot rendier maar met een half gewei (ik heb een Grinch hond onder de kerstboom staan) en de grote kerstboom in het midden.


Ja, jullie hebben het goed gelezen, we hebben een kerstboom, weliswaar een kleintje en tja, hij is nep (ik wilde een echte!!) maar Rainy gaf niet op en ze heeft de boom en de versieringen gekocht. Nu doet Rainy nooit half werk dus er is niet alleen een boompje maar ook een kleed om de voet van de boom en standaard te bedekken, lappen nepsneeuw, rode en gouden ballen en verlichting. Ook heeft ze voor iedereen stockings (kousen) gekocht die we kunnen ophangen en waar Santa wat lekkers in moet doen.  

We hadden ook nog de verjaardagsversieringen hangen want vrijdag was Martin jarig. Donderdag was ik vrij en dus hebben we een mooie dag samen doorgebracht We hebben twee films gehuurd, The sorcerer’s apprentice, een Disney film met Nicolas Cage, best wel goed en de nieuwste Stallone en ook gingen we naar Captain D’s voor een maaltje gebakken vis en frieten. We hadden beiden een waardebon voor een gratis schotel naar keuze, dan is het lekker eten daar.
Vrijdag nam Raini Martin mee uit lunchen naar Chilli’s terwijl ik gewoon ging werken.
Gisteren kon ik eerder naar huis, er was helemaal niks te doen en gisteravond gingen we naar Ricky en Meemah, Ian en Raini’s grootouders waar Martin wat tijd doorbracht met zijn zoon en ik bij Meemah op de bank wat met haar praatte. Ze is 90 en doet niets liever dan over haar jeugd praten. Nu hebben haar kleinkinderen daar helemaal geen interesse voor naar het lijkt dus ze vindt het geweldig als ik er ben en naar haar luister. Ze groeide op op een farm met een hele hoop broers en zussen en haar moeder deed als ik het mag geloven de hele dag niks als bakken en koken. Ik heb altijd graag naar verhalen geluisterd en volgend haar ga ik altijd weer veel te vlug naar huis. Volgende week gaan we er kerstdag naar toe om allemaal samen te eten. Ricky vindt he took leuk om met me te praten, hij is wat jonger als haar, 80 jaar en nog altijd druk met zijn part time baan op een klein postkantoortje in een winkel. Het is voor beiden hun tweede huwelijk, ze zijn al heel wat jaartjes bij elkaar, Kelly, Martin’s eerste vrouw en de moeder van Raini en Ian is hun enige dochter samen. Beiden hebben ook kinderen uit eerdere relaties en die komen ook veel samen met kinderen en kleinkinderen. Het is dan ook ingewikkeld om te weten wie bij wie hoort maar het is een grote gezellige familie.

Ik ga nog lekker een kop koffie inschenken, Ine verraste ons deze week met een pakje vol lekkers en ik kan nu weer volop genieten van niet alleen Nederlandse koffie maar ook was er weer erwtensoep en bamikruiden, chocola en speculaas. Ook waren er toastjes en pudding, zelfs aardappelmeel, iets dat ik vergeten was mee te nemen in September ontbrak niet, bedankt zus, je bent een kanjer !!!

Ik wil jullie allemaal een fantastisch Kerstfeest wensen, vol vrede en liefde, warmte en samenzijn met familie en vrienden.

Vanuit een opgewarmd Florida de lieve groeten van Martin en Mariet

Foto’s van ons op de andere website

http://marietvanknippenberg.blogspot.com/



Geen opmerkingen:

Een reactie posten