zondag 23 december 2018

Fijne Kerstdagen !!!

De tonen
Van jouw muziek
Rijgen als paarlemoer kralen
Tot een ketting van genot
Hoe Kan perfectie 
Ooit falen
De draad vult
Ik zweef Mee
in de ijler wordende lucht
Totdat ze uiteenspatten
Op de harteloze vloer
En oplossen
In een zucht


Goeiemiddag lieve mensen

Bijna is het zover, het feest der feesten, voor jong en oud, van overvloed aan alles wat te koop is.
We eten, drinken, kopen, geven, ontvangen en het lijkt meer elk jaar.

Iedereen komt eten dinsdag, in mijn huis dat nog niet klaar is voor bezoek, nog lang niet maar ik ben vandaag niet vooruit te branden, het lijkt.
Het groot stuk rundvlees ligt garen in een grote soeppan, ik ruik wat ik vroeger rook, als mijn lieve moeder rundvleessoep maakte, met mergballetjes, zo lekker en lang geleden. Toen ik nog in Nederland woonde maakte ik ook diezelfde soep, met heerlijke balletjes die op je tong smolten maar merg is moeilijk te krijgen, ik heb geen beschuit en met paneermeel van hier is het gewoon niet hetzelfde dus dat is niet waarom dat mooi stuk vlees van de koe trekt in die grote pan. Ik maak draadjesvlees, rundvleesragout. Dinsdag eten we ham en op verzoek mijn ragout want niet iedereen is dol op ham.

Ook moet ik natuurlijk de komkommers maken en het nagerecht. De hele familie is hier inclusief Misty's vader en moeder die ze eerst uitnodigde en daarna aan mij vroeg of dat ok was, de gewone gang van zaken. Raini helemaal over de rooie maar ik heb gezegd dat het goed was, wat moet je anders, het is kerst, hopelijk is het weer goed en kunnen de kids naar buiten. 
Het was koud de laatste dagen, gure wind, bijna vorst vooral vrijdag avond.

Ik had een moeilijke week, na het super fijne weekend met Ravyn. De film was mooi maar de muziek ontroerde mij zoals de notenkraker altijd doet, ik heb twee avonden ballet gekeken, op youtube op mijn smart tv, lekker onder de dekens met Melly. Gewoon wegzweven op die oude melodieen.

Afgelopen maandag was Martin's verjaardag en het was een dag die me compleet verraste met zoveel verdriet als ik allang niet meer voelde. Ik ging werken maar niet lang en ook dinsdag bleef ik thuis, heartbroken is een juist woord, veel huilen wat ik allang niet meer deed, gewoon miserabel. Het feit dat Ricky in het ziekenhuis, niet wetend wat daar de uitkomst van wordt - nog steeds niet - geen manier om contact met hem te hebben, hielp natuurlijk niet, ik voelde me ontzettend alleen , eenzaam en zielig .

Woensdag ging het beter, hij was weer thuis ondertussen en verdere tests na Kerst moeten uitwijzen of we moeten vrezen voor het ergste, ik hoop niet, ik weet niet of ik nog eens aankan om een lief te verliezen aan kanker.

Donderdag hoorde ik dat het optreden in Keystone van vrijdag doorging, ik zou uren gereden hebben om hem te zien, afstand, wat maakt het uit.
Ik ging vrijdag naar Darian om me om te kleden na het werk en reed het eeuwig lijkende stuk naar Keystone, het is een van die typische Amerikaanse wegen hier, links en rechts bossen, een beetje heuvelachtig en de ene kilometer na de andere gaat voorbij, het lijkt eeuwig, Marie-Louise weet precies wat ik bedoel.
Het was een kleine bar, echt in de middle of nowhere en toen ik binnenstapte draaide hij zich om en ik kreeg een lieve glimlach en een kus en hij zei, heb je je toch bedacht (ik had gezegd dat dit te ver voor me was), ik zei, niets kon me weghouden van met mijn eigen ogen zien dat je ok bent. Ik kreeg nog een kus !!

Het was een geweldige avond, ze speelden zo goed, iedereen danste en keer op keer een groot applaus. Het was guur buiten dus aan het einde van de avond mocht hij me wel naar mijn auto brengen maar toen weer naar binnen, tenslotte verkouden worden was geen optie voor hem. We zien elkaar komende vrijdag weer in Starke en dan hopelijk weer koffie samen want dat was nu niet mogelijk, er was helemaal niks in the country.

Gisteren heb ik lekker geluierd, die late nachten - ik was vrijdag om half drie 's nachts thuis - gaan me niet in de koude kleren zitten en ik had nog geen zin om pakjes in the pakken, dat ga ik zo dadelijk doen na mijn trip naar Walmart voor rozijntjes en boter want er worden ook wafels gebakken voor werk morgen. Iedere collega krijgt een mooi kerstbord (van papier) met hartjes wafels en speculaas .

Ik wens jullie allemaal een Zalig Kerstfeest, met warmte en liefde, met herinneringen aan de Kerst dagen van weleer met de mensen die je lief zijn en er niet meer zijn. Mijn herinneringen, er zijn er veel, pap spelend op de mondharmonica of zingend, er is een roos ontsprongen, moeder kokend en bakkend en wij, de nachtmis, de kleine kaarsjes op de tafelversieringen, engelenhaar en sterrenflikkers, warme, gezelligheid en liefde.
Later met mijn kinderen, Rob die een hek rond de kribbe zette, mama zo kunnen de schapen niet weglopen. Hopen op sneeuw, verjaardagen in de Loo want Gertie was jarig met kerst, kerstboom bij oma en opa Janssen, zoveel groter dan de onze met nog een vogeltje, van het eerste Willemientje, ze stierf als kind en was voor altijd vereeuwigd door dat vogeltje in die grote boom, door een enkele foto en door haar schoentjes die mij ons op het theekastje stonden, ik zag ze dit jaar bij Lauri staan en het deed me goed. 

Verschillende babietjes van lieve mensen die ik ken hebben hun eerste kerst dit jaar, een begin van traditie, van  niks is zo belangrijk als familie.

Ik wens jullie de zegen van kerst

Mariet




Geen opmerkingen:

Een reactie posten