zondag 25 september 2011

Reden voor een feestje !!!

Ich moog blieve, ich bielf hiej
Un greune kaart, ich veul mich vrie
Neet mier bange, hoof neet te gaon
Gen slaopeloze nachte mier
Ben vrie om te sjtaon
En gaon wao haen de windj mien jeske weit
Legal in twiej continente
Die greune kaart maak meugelik
En noe nog de cente
Om in ut veurjaor op en neer te vleege
Ut wuurd weer hiel erg hoeg tied
Ich zal der neet om leege

Hallo lieve vrienden
Natuurlijk was dit reden voor een feestje, ik kreeg een brief van Homeland Security waarin stond:
Congratulations ! Your request for the removal of conditional basis of your permanent resident status has been approved. You are deemed to be a lawful Permanent resident of the United States.

Dit betekent dat me voor de komende 10 jaar geen zorgen meer hoef te maken over mijn verblijfsvergunning. Er stond ook in de brief dat ik binnen 60 dagen de nieuwe greencard in de bus kon krijgen. Ik was al sinds januari aan het wachten op dit goede bericht dus tot mijn grote verbazing, na deze brief op donderdag te hebben ontvangen kreeg ik vrijdag, al de dag erna weer een brief van Homeland Security met……de kaart. En ja, hij is echt groen, best wel mooi met op de achtergrond het vrijheidsbeeld en op de achterkant een hologram. En er staat echt op, geldig tot 2021 !!!

Timing was perfect wat betreft dat feestje. We waren uitgenodig door Carla, Marcel en Kevin om bij hen te komen barbecuen. Vrijdag was mijn vrije dag en dus dat kwam geweldig goed uit. De auto is nog steeds niet voorzien van een alternator (de replacement die we hadden paste niet) en dus moesten we even wat regelen. Nu vragen we eigenlijk nooit iets aan Ricky, de ex schoonvader van Martin en we nemen geregeld koffie voor hem mee dus het werd tijd voor een gunst. Hij hoefde er geen moment over te denken toen we vroegen of we een van zijn auto’s konden lenen voor de avond en vrijdag in de namiddag reden we er naar toe en mochten de sleutels voor Meemaw’s auto in ontvangst nemen. Het is een Cadillac, compleet met rode pluchen interieur, heel veel plaats achterin, een echte Amerikaanse slee. De stoelen konden gelukkig helemaal verzet worden, ik had echt het idée dat ik net boven het stuur uitkeek en ik ben toch echt niet de kleinste. Automatische versnelling aan het stuur dus even wennen maar ik ben er ondertussen toch wel aan gewend om in verschillende auto’s te rijden en na even tanken ging het richting kust. Martin was bang dat we bumper aan bumper zouden tegenkomen maar dat viel reuze mee en een paar minuten na zessen trokken we bij de Hanen’s aan de bel. We waren de eersten, er werd nog vanalles in de keuken voorbereid maar het rook al heerlijk. Een half uurtje later arriveerden Judith met zoontje Quincy (4) en haar moeder Joke die vanuit Nederland bij haar dochter op bezoek is. Na ons voorgesteld te hebben hebben we lekker zitten te keuvelen totdat ook de laatste gast Quintus arriveerde. Quintus is een student en loopt stage hier in Jacksonville voor de tijd van 6 maanden, hij heeft er nu een maand opzitten en is volop aan het acclimatiseren. Judith woont al hier sinds 2007, in dat jaar trouwde ze met Dexter, net als Martin afkomstig van Jax. Een vlotte meid, werkt ze hier en is heel actief in de muziekscene met haar rapsongs, ik kreeg dan ook een cd’tje van haar. Haar zoontje Quincy van vier spreekt natuurlijk Engels maar ook Nederlands, toch altijd opmerkelijk.

Marcel had ondertussen de mooie blinkende grill opgestookt en al snel was de tafel gevuld met lekkers. We zaten lekker in de porch room, een veranda met ramen dus geen muggen en een mooi uitzicht op het meertje achter het huis waar eendjes zwemmen en de schilpadjes naar de kant komen want ze worden op tijd gevoerd. Ze hebben geen grote achtertuin maar het is heel knusjes met zelfs een bananenboom waar enkele trossen bananen hingen te rijpen. Op de tafel stonden schalen met vlees, kip, burgers, sate van varkensvlees en spiesjes met grote garnalen , het een en ander gemarineerd en een pan sate saus waar ik mijn vingers bij aflikte. Vers warm stokbrood dat heerlijk smaakte met mijn kruiden boter, salades (ik had komkommersalade gemaakt) en verse ananas. Ik heb echt heerlijk gegeten, Martin had zijn buikje helemaal vol en we sloten af met lekkere Senseo koffie en zelfgebakken appeltaart. We hebben ontzettend gezellig zitten te kletsen en aangezien Martin de enige niet Nederlander was werd er ook op tijd vertaald maar hij vertelde me later dat hij best wel kon volgen waar het over ging…de meeste tijd tenminste.
Zoals altijd als het gezellig is, was het zo laat en om 10 uur moesten we helaas afscheid nemen, we hadden Ricky beloofd dat we rond die tijd weer de auto terug zou brengen en waren en beetje laat. Toen ik bij Ricky de woonkamer binnen stapte en zei, sorry dat we een beetje laat zijn, voelde ik me weer een beetje dat jonge meisje dat te laat thuiskomt met een excuus. Gelukkig was het geen probleem en na de sleutel afgegeven te hebben gingen we met onze eigen auto richting
Sharbeth Drive
. Na nog even nagkletst te hebben buiten was het alweer bedtijd want ik moest gisteren (zaterdag) werken.

We hadden van wat er over was vlees en garnalen meegekregen van onze gastvrouw/gastheer en dus gistermiddag zat ik in de zon te lunchen met komkommer en varkensspiesje en dan smaakt het allemaal nog veel beter. Martin had zich ontfermt over de garnalen, gesmoord in mijn kruidenboter met brood en een sausje vertelde hij mij dat dit echt kon tippen aan Red Lobster. Ik besloot er gisteren een uurtje (kwam uiteindelijk uit op 45 minuten) eerder mee op te houden, ik had een overuurtje staan en was dus net na achten thuis. We hebben ons lekker op bed genesteld want in de slaapkamer was het lekker koel en hebben een oude western, The man who shot Liberty Valance gekeken. IK had een lekker glaasje rode wijn want toen ik melk ging halen op weg naar huis kwam in erachter dat de huiswijn van Walmart in de aanbieding was, $2.77 voor rode Merlot, het is ongelofelijk hoe je voor die prijs een lekker wijntje kunt krijgen maar Marianne heeft hem geproefd het vorig jaar en was het met me eens dat hij lekker was.

Vandaag is het zondag en dat betekent, niks moet alles mag. Ik heb niks op mijn programma staan behalve dat ik mijn medicijnen moet ophalen bij CVS en het brood is bijna op dus kan het zomaar zijn dat ik naar de supermarket loopt, CVS is net te ver weg.

Gisteren in de mail kreeg ik ook het nieuwe Platbook 6 waarin mijn gedicht Braomelte sjem in opgenomen is. Ik ben trots erop dat ik samen met allemaal die gerenomeerde schrijvers samen in deze bundle sta.

Dit weekend staat ook de nieuwste videoclip van Bagger United op youtube, het is genaamd De schrik van Limburg en is een gezellig lied waar Ruud, mijn petekind uit volle borst zingt over zijn droom om piraat te zijn op de Maas. Ik wens de mannen van Bagger weer veel succes met deze plaat.

http://www.youtube.com/watch?v=Pi0PZlqB7LY
Het is alweer bijna oktober, wat gaat die tijd toch ongelofelijk snel, voor we het weten is het Halloween (1 november), de winkels liggen al vol met spullen daarvoor en daarna maken we ons alweer op voor Thanksgiving, lekker twee dagen vrij en dan kerst. Ik heb de eerste kerstspullen al in de winkels gezien. Carla vertelde me dat ze geen tuinstoelen meer konden krijgen omdat het seizoen voorbij was en we moesten daar toch wel om lachen want nu is het de perfecte tijd om buiten te zitten. In de zomer doet dat hier geen mens omdat het veel te warm is. Het is op dit moment weer erg vochtig en overall zie je paddestoelen opkomen met name in het gazon, zo ook bij ons. We hebben de afgelopen week ook heel veel baby gecko’s in en rond het huis gezien.

De afgelopen week was er consternatie op het werk want een opossum was in de vuilnisbak gekropen op zoek naar etensresten en toen kon hij er niet meer uit. Daar moest dus wat hulp aan te pas komen alleen weet zo’n dier dan niet dat je alleen maar wil helpen. Opossums zijn net een grote rat, geen mooi dier om naar te kijken en ze hissen en blazen naar je. Uiteindelijk werd
hij dan toch bevrijd uit zijn benarde positie.



Ik wil vandaag afsluiten met Jan Heines te feliciteren met zijn verjaardag op 26 september en Sanneke natuurlijk ook die een dag later jarig is, een fijne dag San met je mannetjes. Op 28 september wordt little miss Ravyn 2 jaar maar dat vieren we waarschijnlijk het volgend weekend.

Een fijne zondag en een voorspoedige week voor jullie allemaal en de lieve groetjes…Mariet xxxxxx







Geen opmerkingen:

Een reactie posten