zondag 19 juni 2011

Kuch kuch !!!

De loch is diek en zjwaor
Van rauk en as
Ich aodem en ich kuch
En pak maar weer ut masker oet mien tas
Doezende vlamme doon dit
Buim en graas en sjtruuk
Verbranje in ein heite hel
En rauk is al wat ich ruuk
Inferno in miene waereld
Ashes to ashes, dust to dust
Alles wat blieft is zjwart verbrandj
Wae baeje veur raegen
Om un einde te make
Aan deze ellende en last

Hallo lieve mensen

Kuch kuch is het hoofdmotto deze zondag van  mijn verslag. We hebben een rokerig weekje achter de rug en het einde is nog niet in zicht. Door alle bosbranden in de omgeving hangt er een rookgordijn over Jacksonville.
Met name de reuze bosbrand net over de grens in het noorden in Georgia veroorzaakt veel overlast. Hier is de afgelopen weken zo’n 890 vierkante kilometer bos in vlammen opgegaan en het brandt nog steeds ondanks de regen en onweerbuien van de laatste dagen. Vooral woensdag was het heel erg. Om jullie een idée te geven, de schaal van luchtvervuiling, 150 tot 200 staat voor ongezond maar woensdag was het hier in Jax 314. Toen ik naar mijn werk reed rond de middag hing er een dichte mist van de rook en ik kon maar weinig onderscheiden. De lichten moesten aan en de rookgeur was doordringend. Op het werk werden maskers uitgedeeld, in het gebouw was het natuurlijk niet zo erg maar zo gauw je naar buiten ging was het echt geen pretje en veel mensen liepen te kuchen. Ik had een vervelende hoofdpijn van dit maar gelukkig maakte een paracetamolletje hier snel een einde aan en toen ik ‘s avonds naar huis reed viel het wel weer mee. Veel mensen gaan naar de eerste hulp met ademhalingsproblemen. Er wordt dan ook vooral aan oudere mensen en kinderen dringend aangeraden om binnen  te blijven in de airco omdat dat gefilterde lucht is. Zoals altijd zie je natuurlijk altijd mensen die die raadgevingen in de wind slaan en je ziet dan ook van die gekken die ondanks die rook lopen te joggen of zelfs wielrennen, gekkenwerk toch !!




Het is niet alleen Jax wat het moeilijk heeft met de rook, in heel Florida is het een groot probleem, ook in het zuiden. Ik zag op een gegeven moment op het nieuws dat het op zo’n 114 plaatsen in de staat brandt. De brandweermannen staan meestal erg machteloos en kunnen alleen proberen om het in te dammen en proberen te voorkomen dat het overslaat naar andere bosgebieden en woongebieden, er zijn dan ook al heel wat mensen geevaccueerd. De meeste branden die nu ontstaan zijn trouwens door blikseminslag want het is tenslotte zomer en onweer is een dagelijks terugkerend fenomeen. Maandag hadden we een echte storm, toen ik rond 6 uur in de avond op mijn werk naar buiten keek was het donker en ik meen echt donker net alsof het nacht was. Ik checkte mijn horologe want ik dacht dat het veel later was maar het was een fikse bui die overtrok en in een hele korte tijd het zeer nodige water dropte. Ook toen ik om half tien naar huis reed plenste het behoorlijk en stond er zoveel water op de weg dat ik de strepen amper zag. Meestal trekt zo’n bui snel voorbij en daarna is het warm, benauwd want verkoeling is een woord dat in ons woordenboek ik deze tijd niet voorkomt. Op dit moment, het is kwart voor vijf in de ochtend is het nog altijd 22 graden en de dag temperatuur voor de komende dagen laat het kwik stijgen naar 37 graden en plus maar er werd gisteren op het weer aangekondigd dat voor het gevoel de komende dagen kan worden verwacht dat het tussen de 43 en 46 graden wordt. Dat betekent ook heel onstabiele weersomstandigheden met elke dag in de late middag en vroege avond fikse regen en onweersbuien.

Zo genoeg gekucht voor nu, er zijn natuurlijk ook nog andere dingen die voor aandacht zorgden in mijn week. Zo moest ik vrijdagmorgen naar mijn cardioloog voor een echo van mijn nekaderen om te zien of er blockages zijn want net als je hart aders kan cholesterol ook daar voor problemen zorgen. Ook moest ik mijn bloed laten prikken en ik krijg in 10 dagen de uitslagen als ik op controle moet. Na een tiental minuutjes op het bed te hebben gelegen zodat de verpleegkundige haar werk kon doen met die koude gel in mijn nek zei ze ineens toen ik eraf kon stappen dat ik voorzichtig moest zijn want er zat iets op de vloer dat ze nog nooit had gezien. Een kleine krab, ze dacht eerst dat het een hele grote spin was maar het diertje bewoog zich heel snel zijwaarts als een echte krab, was zwart en al snel kwamen de andere collega’s van haar ook kijken, natuurlijk werden er met cellphones foto’s gemaakt en toen werd het diertje al snel gevangen met behulp van twee koffie bekers. We vroegen ons natuurlijk af hoe de krab binnen was gekomen, ze kunnen tenslotte geen deuren openmaken maar dat zullen we nooit weten. Het dokters kantoor ligt vlak naast Doctor’s lake en daar zal de krab dan ook nu wel weer rondscharrelen.

Ook bij diezelfde dokter heb ik eindelijk mijn aanvraagformulieren foor FMLA kunnen ophalen na twee en een halve week (het zou een week duren) en die heb ik woensdag dan ook ingeleverd en ik verwacht een uitslag in begin van deze komende week. De aanvraag is voor 32 uur in de maand en als ik dat toegewezen krijg betekent dat dat ik 32 uur ter beschikking heb voor onbetaald verlof. Dus als ik thuis wil blijven of eerder naar huis wil gaan omdat ik me niet lekker voel meld ik dat gewoon en dat is dan excused.

Het is vandaag vaderdag, ook hier wordt daar natuurlijk de nodige aandacht aan besteed en de winkels lagen al weken vol met allerlei nuttige en minder nuttige artikelen voor vader. Ok de restaurants besteden natuurlijk de nodige advertentie ruimte aan deze dag. Wij zullen waarschijnlijk wel een telefoontje krijgen van Raini later vandaag met een uitnodiging om te komen eten. Ik ga straks een bloemetje plukken voor bij de foto van papa, ik heb twee grote lantana planten in de tuin met roze en gele bloemen, ze ruiken lekker en zien er fleurig uit.


Een plant is door mij geplant, de andere kwam spontaan aanwaaien. Je ziet ze overal in tuinen en langs de wegkanten en er zijn een aantal kleurvariaties.

Ik wil Rita en Piet heel veel plezier wensen op hun reis naar Bali, ze vertrekken de komende week en hebben met deze reis een jarenlange droom gerealiseerd. Ook wil ik Lauri hartelijk feleciteren met zijn komende verjaardag op 26 juni, het komende weekend is het ook weer Kesselse kermis en hopelijk wordt het ook kermisweer in het Kesselse land.

Mijn vriendin Susan wordt morgen 60 en ik moet nog uit voor een kadootje. Ik heb een hele mooie foto gemaakt van haar kleindochter Rheannon en waarschijnlijk laat ik die afdrukken op een groter formaat en geef ik die aan haar. Rheannon is nog hier tot 4 juli en elke keer als ze me ziet roept ze Mariet en springt in mijn armen. Volgend jaar is ze op school en zal het moeilijker zijn voor haar om zomaar door het jaar op vakantie te komen.

Dat was het weer voor vandaag, ik ga zo meteen nog even terug in mijn nestje want op de slaapkamer is het lekker koel.

Fijne zondag gewenst lieve mensen en tot schrijfs

Mariet xxxxxxx


Geen opmerkingen:

Een reactie posten