zondag 16 januari 2011

Winter in America is cold !!!

De sjterre straole aevegood
al hubbe we ut koad
de maon verleegt de duustere nach
de kaoj bevruust mien blaod
mien botte waere maar neet werm
ich ben ut te good gewent
ich verlang weer nao de zomerzon
dees kaoj is ungekend
de miense gewikkeld in daekes en sjaals
allein de naas sjtikt deroet
de kiendjes sjnappe neet wat der is
kaoj hendjes, kaoje sjnoet
de natuur sjient van sjlaag
vreze deut ut iddere nach
gelukkig zien de daag zonnig en klaor
oet de windj is ut bienao zach
ik brei en haak, sjaals en dassen
leuke hanjel veur der biej
maar toch, ik wil det ut weer wermer waerd
veur mich is de wintjer neet sjnel genog veurbiej

Hallo lieve mensen

Ik hoor net mijn gedicht op de radio dat Brigit  voorleest en Winter in America van Rene Froger erbij draait. Ik weet, we hebben eigenlijk niet te klagen hier, bij jullie is het kouder en jullie hebben de sneeuw maar deze staat is niet berekend op dit koud weer, de huizen zijn er niet op gebouwd en bij min 7 in de nacht en een ijskoude wind voel je dit in huis, het waait gewoon door alle kieren en gaten en de verwarming draait op hoge toeren maar de meeste warmte gaat gewoon verloren en als je dan de rekening krijgt de volgende maand schrik je je rot dus we kleden ons extra warm, sokken aan in bed en in een extra slaapzak om he teen beetje op peil te houden. Heel veel huizen hebben helemaal geen verwarming of mensen kunnen het niet betalen. Je ziet dan ook geregeld op het nieuws dat mensen geevacueerd worden uit hun trailers en naar een warmer plekje worden gebracht.
Ik moet zo lachen als het muziekje van Jo klinkt uit de radio want elke zegt Martin…hallo.
Afgelopen week was Florida de enige staat op het VS landgebied waar geen sneeuw lag. Vorige week trok ere en zware sneeuwstorm door het zuidoosten van de VS en liet een spoor van sneeuw, ijs en vernielingen achter door met name Tennessee, Georgia en de beide Carolina’s. Alles lag plat, mensen konden niet naar hun werk en er waren veel ongelukken met slachtoffers. Het was zelfs zo koud dat op JAX airport de vliegtuigen ontijst moesten worden.

Wij kregen alleen wat regen van deze depressie, zondagmiddag vroeg en later in de middag moesten we wat oppikken in southside, het gebied dichtbij het strand. Daar ontmoette ik eindelijk dan ook mevrouw Gaylord nummer 2, de ex van Martin genaamd Shirley. Zij was degene waar hij van scheidde voordat wij konden trouwen. Ze was niet op te sporen, hij had haar al jaren niet meer gezien en we moesten zelfs een detective inschakelen zodat de scheidingspapieren konden worden overgehandigd. Ze is een van die mensen die constant verhuizen, de ene dag woont ze op een adres, de volgende dag vertrekt ze met de zomerzon. Een aantal weken geleden nam ze ineens kontakt op met hem via via en ze hoorde van mij dus zij was nieuwsgierig en ik natuurlijk ook. Na al die verhalen over haar wilde ik haar wel eens ontmoeten en dat gebeurde dan ook, weer een ervaring rijker dus.

Afgelopen week kwam ook eindelijk het lang verwachte pakje van Hay en Miep met veel kerstlekkers, de traditionele suikerbeestjes en dagelijkse dingen zoals koffie, koekjes en bamikruiden. Ik kan weer lekker even vooruit waarvoor onze hartelijke dank. Ook kreeg ik van mijn petekind Anne een hele mooie ring, dankjewel meid, ik heb hem omgedaan en niet meer afgehad.

Ik had een klein ongelukje op mijn werk op vrijdag, na een bezoek aan het toilet waste ik mijn handen en toen ik de papieren handdoekjes gebruikte viel de voorkant van de rollenhouder naar beneden doordat de poetsvrouw die niet goed gesloten had en mijn vinger kwam ertussen. Het deed flink pijn, mijn nagel was geraakt en toen ik Connie, een van de managers vertelde wat er gebeurd was moest er een officieel rapport van worden opgemaakt, een beetje belachelijk maar ze zijn o zo bang dat ik hun aanklaag later.

Ik heb buiten een voederhanger met zaadjes voor de arme vogeltjes die natuurlijk ook niet weten wat er gebeurd en ze hebben moeite om eten te vinden. Ook strooi ik elke dag brood en restjes van ons eten zoals gekookte aardappels en rijst. ‘s Morgens is het dan ook een drukte van belang met musjes, vinken en meesjes, winterkoninkjes, cardinals en blue jays. Vooral de laatste vogelsoort is prachtig, heel mooi blauw en zo groot al seen spreeuw zorgen ze voor kleur in nu dorre tuin.


Ik kreeg voor het vorig weekend een mailtje van Campbell’s, ik was jaren lid van hun forum en kreeg daarvoor elke maand mijn amazon tegoedbon van 15 dollars, ik heb er al over geschreven en aan dat forum kwam een einde. Jammer maar helaas dacht ik maar tot mijn grote verbazing ontving ik in het begin van de week een mailtje dat ze een nieuwe doorstart maken en dat ik weer uitgenodigd werd ervoor op dezelfde voorwaarden dus natuurlijk zei ik volmondig ja dus ik kan weer onderzoekjes invullen en mijn belonging opsparen om leuke dingen te bestellen.

Na veel gespaar en gedoe was het dan dinsdag zo ver, de papieren voor de greencard konden op de post compleet met kopietjes van vanalles, foto’s en ook geschreven verklaringen dat, ja we zijn getrouwd, ja, we wonen samen, geschreven door Ricky en door Susan, beiden mensen die ons al kennen sinds jaren. Ik kon het met priority opsturen, ze ontvingen het donderdag, dit kon ik tracken via de website van tante Pos en nu maar afwachten of alles in orde is en ik mijn nieuwe greencard krijg voor de komende 10 jaar.

Breien en haken, een nieuwe verslaving kun je gerust zeggen. Ik heb wat wol gekocht in allerlei hippe kleurtjes en heb al 5 dassen af. Ook heb ik al diverse bestellingen binnen, de sjaals worden verkocht op internet voor gemiddeld 10 tot 15 dollars en zijn behoorlijk simple daar dus dat kan ik ook. Ik ben een baby sjaal aan het breien voor Linda’s kleindochter die komende april wordt verwacht, in zacht gemeleerd garen, pastelkleurtjes en ik heb hele leuke knoopjes gekocht om die te versieren. Dit wordt een probeersel, iets dat ik ook op internet vond en het ziet er keileuk  uit.


Het leuke van deze nieuwe hobby is dat ik niet alleen op mijn werk kan breien en haken maar ook thuis bij de tv. Ik heb maar een paar programma’s waar ik graag naar kijk en dit is natuurlijk beperkt doordat ik pas rond 10.30 ‘s avonds thuiskom, 5 dagen per week maar dan is er Two and a half men en als ik nog niet moe ben kan ik een paar keer per week kijken naar House en Bones, vooral Bones vind ik heel leuk. Het gaat over een aantal mensen die voor de FBI werken in een forensisch lab en het is spannend maar je leert er ook nog vanalles van.


Het is zeven uur en ik wordt moe, ik heb eigenlijk amper geslapen en Martin is alweer naar bed maar ik wil nog even opblijven en vanalles nakijken en afwerken op mijn o zo langzaam laptopje. Vanmiddag wordt het weer football kijken, de play offs zijn volop bezig en over twee weken is de superbowl, de finale voor het kampioenschap.

Een fijne week gewenst en tot schrijfs…Mariet xxxxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten