zondag 20 december 2015

Bijna Kerst....

Ik mis het luiden van de klokken
in de donkere winternacht
het glinsteren van rijp op de daken
en het magische dat sneeuw voor ons landschap bracht
ik mis de geur van krentenbollen
bij het zachte kaarsenlicht
en de liedjes die weerklonken
al zo vaak beschreven in mijn kerstgedicht
mijn vader en altijd weer die herders
of hoe een roos ontsprong
het engelenhaar , de dennenappel lichtjes
en hoe ik zachtjes in mezelf zong
ik mis mijn ouders, mijn familie
alles is zo ver hier vandaan
maar dan zie ik mijn kerstboom
in zijn eigen hoekje staan
Zalig Kerstfeest
en voor het nieuwe jaar de allerbeste wensen
bedankt dat jullie er voor me waren
bedankt, allemaal, lieve lieve mensen

Goeiemorgen lieve mensen

Ik ga altijd terug, op moeilijke momenten houd ik me vast aan het geborgen veilige gevoel dat ik als kind had toen ik opgroeide, vooral Kerst brengt herinneringen aan die tijd. Warmte en licht, delen, samen, gezelligheid. Allemaal dingen, gevoelens die me helpen om met verlies en missen om te gaan. Martin kende dat niet als kind, hij zei dat hij niks met Kerst had maar toch, een van zijn laatste wensen, een echte kerstboom want die had hij nog nooit gehad...en hij kreeg hem en had maar een woord toen hij klaar was...perfect !!

Wat zijn we rijk als we gelukkig en voldaan zijn met kleine wensen, kleine dingen, voor ons was dat samen zijn, geen dure kado's, alleen samen genieten van dagelijkse dingen en dat is wat ik het meeste mis. Afgelopen week zou hij 52 zijn geworden, ik heb menig traantje gelaten, doe dat nu nog steeds maar ik weet dat het zo goed is, dat is wat voor ons was weggelegd en weer ben ik dankbaar dat we elkaar op zo'n bijzondere manier gevonden hebben en dat klein beetje tijd samen hebben kunne zijn, het komt allemaal goed zoals Jeanne zou zeggen.

Vrijdag was hij bij mij, toen ik onder narcose was, ik werd wakker toen de zuster vroeg, Mariet, ben je wakker en begon meteen te huilen want toen ik wakker werd, verdween hij, liet mijn hand los en was weg, geen woord werd er tussen ons gesproken maar dat hoefde niet, wij weten wat de stilte zeggen wil en ik voelde me veilig en beschermd. De uitslag was goed, kom over 10 jaar maar terug, dat is niet gek denk ik....de dokter had wat problemen met het onderzoek met gevolg dat mijn buik wat rommelig aanvoelde erna, nog steeds maar ik ben gisteren gewoon weer gaan werken. De voorbereiding was uitstekend, geen krampje en de hele nacht ervoor geslapen als een roosje, daar teken ik voor. Raini en Star hebben me gebracht en weer naar huis gereden want dat mocht ik zelf niet, Raini heeft me thuis een lekker licht ontbijtje gemaakt met roerei en toast en toen gewoon rustig aan. Ik was erg onder de indruk van het efficiente van het center, alles verliep volgens een strak schema, geen wachten en zo, de deken en mijn sokken waren voorverwarmd, geweldige service !!!

Donderdag ging ik eerder naar huis omdat ik om 5 uur let laxeren beginnen moest maar voordat ik ging eerst even secret santa met Kim want die heeft vakantie nu tot nieuw jaar. Ik had voor haar een Betty Boop pyama met sokken, ze was er erg blij mee, zij had voor mij een prachtige clip met een vlinder gemaakt van pauw veren, ik kan hem zo in mijn kerstbook clippen. Ook kreeg ik een allerliefste hanger in de vorm van een uiltje, zilver met zirconia aan een zilveren ketting, Kim weet precies wat ik mooi vind.

Ik moet het kadootje voor Lori nog inpakken, ik heb voor haar een hele mooie paarse (haar favorite kleur) sjaal en een clip met een paarse vlinder voor erop, ik heb mezelf ook een sjaal gekocht zondag en laarzen kousen, die zijn heel lang en met hele leuke knoopjes bovenaan voor samen met lange laarzen  te dragen.Topen ik ze kocht, afgelopen zondag bij A.C. Moore was het nog 25 graden maar vanmorgen lag de rijp dan eindelijk weer eens op de daken al was het maar kort en het wordt frisjes vandaag. Kerstdag gaan we weer naar de 23C, ik zal die dag alleen moeten doorbrengen, Raini en Star gaan naar Daytone, naar Star's moeder maar ik vind dat helemaal niet erg, ik houd gewoon de hele dag de pyama aan, kijk kerstfilms op tv met warme chocomel en wat lekkers. Ik heb nog ergens een kerst cd van Herman vna Veen met klassieke liederen die ik wil draaien.

Weet je, voor iedereen heeft kerst een andere betekenis, hier is het vooral kado's, meer is beter maar mensen vergeten dat minder veel beter kan zijn. Geluk is niet te koop, zelfs niet met een creditcard. Je kunt liefde niet afdwingen met de grootste diamant en als je denkt dat dat kan, dan is het klatergoud en niet echt. Natuurlijk is het heel fijn om blijde gezichten te zien, glimlach en verrassing maar achter dat schuilt liefde en dankbaarheid en niet de vraag voor beter, groter, duurder.
Voor mij is Kerst familie, vrienden, warmte en licht. Martin heeft dat licht gevonden en af en toe stuurt hij een beetje naar mij, ik voel het in mijn hart en dat zijn de kadootjes die voor mij het waardevolste zijn van allemaal.

Ik hoop dat iedereen een Kerstfeest heeft vol met warmte en licht...

Mariet xx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten