zondag 16 december 2012

Home !!!!


 

ich bakte un keukske
laos ut in ein bukske

met bookesmael en sjpek

de dokter zei, det is neet good

veur ut vetgehalte in dien blood

ich vertelde um, bes doe gek

 
kook met sjpek
kook met kroet

en unne dieke plak kerboet

kook met kroet

kook met sjpek

hemels veur de lekkerbek

 

wie ich begos
en oetvong wie ut mos
waas der gen oetsjeije

doe zoogs de eine nao de angere versjiene

zelfs met krinte en reziene
ich beheers noe auch de kuns van ut dreije

 

kook met sjpek

kook met kroet

en unne dieke plak kerboet

kook met kroet

 

kook met sjpek

hemels veur de lekkerbek

 

un vlemke onger de groetste pan
ut besjlaag in ein sjteine kan

de botter sist zien bes
de sjtapel greuide oppe bord

unne baeker met wat pap van gort
miene honger gesjtild, miene dors gelest

 

kook met sjpek
kook met kroet

en unne dieke plak kerboet
kook met kroet

kook met sjpek
hemels veur de lekkerbek

 

Hallo lieve mensen

 

Het zit er weer op, een super 2 weken Limburg met heel veel lieve mensen en nu weer proberen te relaxen want morgen moet er gewoon weer gewerkt worden. Ik heb niet alles opgeschreven dus moet het een beetje met mijn geheugen doen dus als ik iemand vergeet, vergeef me astublieft.

Ik vertrok hier op Jax airport op zaterdag 1 december nadat Susan en Gil me afgezet hadden. Ik hoorde dat mijn vlucht vertraging had maar ze konden me op een eerdere vlucht naar Newark (bij New York) boeken zodat ik de vlucht naar Brussel kon halen. Beginnen met stressen dus. Rond 18.00 uur vertrok dan het vliegtuig naar Belgie en gedurende de nacht sliep ik echt niet veel. Rond 8.30 stonden Rob en Frank mij op te wachten en na een stop in Neerpelt waar Frank woont ging het richting Helden met twee auto’s want ik had een hele grote koffer mee. In Helden stonden de meisjes me al op te wachten….jij bent Oma Merica he ? Het was een heel mooi weerzien, ze waren al direct zo vertrouwd, ook Eline die me nog niet echt kende wilde op de schoot en boekjes lezen. Na een lekkere lunch naar Hay en toen naar Ine waar ik de twee weken bleef. Koffer uitgepakt, eten en veel bijpraten.

Ik had Frank de hele week ter beschikking met zijn auto wat heerlijk was. Maandag na een ontspannende morgen naar Panningen voor de ontmoeting met Rita uit de Zeilberg. Na een lekkere koffie met arretjescake wat rondslenteren en de middag was zo om. Ik kreeg een hele tas kadootjes mee en we gingen weer richting Kessel.

Dinsdag was de dag met de vriendinnen, Marianne en Frits pikten mij ‘s middags op en het ging richting Egchel waar bij Helene en Bert de koffie wachtte, ook Els was er onrdertussen. We winkelden lekker en ik mocht een lekker geurtje uitzoeken voor mijn verjaardag. We hadden met zijn viertjes een lekker dinnetje bij de Galery en tafelden lang na. Daarna naar Helen waar ondertussen ook Frans zich bij het gezelschap had gevoegd.

Woensdag was ik jarig en Ine en ik vertrokken ‘s morgens naar Kaldenkirchen waar we eerst een ontbijtje bij de plaatselijke bakker hadden en daarna heel veel winkelen. Ik begon me toen zorgen te maken hoe ik in godsnaam alles thuis zou krijgen (niet de laatste keer trouwens). Allemaal die heerlijke dingen die je kunt kopen voor kerst.

‘s Avonds was er gourmetten gepland bij Rob en dan natuurlijk schoentje zetten voor de meiden. Een wortel voor het paard en melk voor Zwarte Piet mochten niet ontbreken en na een korte nacht op het opblaasbed voor mij was het eindelijk zover en mochten de kadootjes uitgepakt worden, de nodige foto’s werden natuurlijk gemaakt en het was zo ontzettend leuk om die blijde snoetjes te zien. De morgen werd doorgebracht met spelen en knuffelen met oma.

We bezochten Jan Heines in Baarlo om even een uurtje bij te kletsen . Donderdag is een beetje vaag in mijn herinnering en zoals gezegd niks opgeschreven. Vrijdag heel veel sneeuw, ik had erom gevraagd en ‘s avonds was ik uitgenodigd bij Ted en Mart op Stox, samen met Ton en May, Ted had heerlijk gekookt en het was ontzettend gezellig. Ook liep ik nog even binnen bij Brigit om haar katten te bewonderen.

Zaterdag was de presentatie van Platbook 9 in Sittard maar eerst maakte ik ‘s morgens een heerlijk wandeling langs de Maas, overal sneeuw en een strakblauwe lucht maakten het extra, ook naar het kerhof om het graf van mijn ouders te bezoeken, even emotioneel natuurlijk. In Sittard maakte ik kennis met Paul Weelen en het was leuk om al mijn mede dichters even te zien. ‘s Avonds stond er een bescheiden feestje voor mijn verjaardag op het programma, niet iedereen kon er zijn maar ik zag Janine en Tom die natuurlijk in geuren en kleuren over het Voice of Holland gebeuren vertelden. Ook John was van de partij en Mart en Tiny, het was klasse. Zondag morgen stond Minse Winse op het programma en Jacques, Brigit en Marian hadden lekkere koffie met veel te lekkere chocolaatjes, Ook Sabine was aanwezig en het was leuk, je wilt niet geloven hoeveel mensen later op straat en in winkels me vertelden dat ze het gehoord hadden. Na afloop van het programma waar ik weer eens mijn eigen gedicht kon voordragen gingen we naar Hay voor zijn verjaardag en bracht een genoegelijke middag door. Na al die lekkere hapjes niet echt honger meer maar ik nam afscheid van Frank want die moest weer terug naar Belgie. Voor hij vertrok gingen we wel nog even bij Rob en Sylvia langs.

Maandag leende ik de auto van Ine en verraste Els en Frans met een bezoektje want daar waren de kleinkids en die wilde ik ook even zien, daarna even bij Pauline’s moeder langs en weer naar huis want ‘s middags kwamen Astrid en Jan langs met de vlaai en we kletsten echt eens goed bij, ik had hen 5 jaar niet gezien. Om 18.00 uur stond bij Mart en Katrin een grote pan erwtensoep te dampen met een hele stapel pannenkoeken (ik durf even niet op de weegschaal), ook John was weer van de partij en later hebben we heel fijn naar James Taylor gekeken op tv.

Dinsdag weer met de auto naar Egchel, met Helene naar de ikebana les en daar zag ik tot mijn verrassing Gerrie van Gemert ook waar ik vroeger geregeld kwam (onze kinderen speelden samen). Nog even aan bij Harry van de Beuken en zijn Gon, leuk om mensen te verrassen toch. Voor het eten naar Hay en Miep waar we van een heerlijk avondeten smulden. Ook Anne was van de partij en ik kreeg een mooie foto van haar voor op mijn dressoir.

Op woensdag stond Marianne met hond Djemma al rond tien uur aan de bel te trekken en na koffie bij haar moeder liepen we samen naar Helden, het was wel koud maar het was een waardevol uurtje, lekker wandelen en kletsen. Na me afgezet te hebben bij Mieke liep ze weer terug naar Kessel en ging weer huiswaarts. Bij Mieke wachtte de lunch en daarna hebben ook wij nog een uurtje gewandeld in het Heldense. Daarna zetten zij me af op de Beekstraat waar ik gauw even een sigaretje rookte bij oud overbuurman Ruud en allemaal hun mooie spulletjes bewonderde . Daarna de weg oversteken en bij Jeanne en Ger wachtte een mooi gedekte tafel en nadat ook Willemien en Gerry aanschoven genoten we van een overheerlijke zuurkoolschotel met worst en natuurlijk werd ik verrast met een kadootje, heerlijke thee uit Kepel die ik ze dadelijk ga gebruiken. Ger bracht me weer thuis en toen kwam de donderdag alweer heel snel. 

Donderdag bracht Ine me naar Roermond waar Pauline me opwachtte bij het station, we gingen lekker lunchen en liepen toen naar het Outlet waar we rondneusden in allemaal die chique winkels, tasjes van 350.00 euro en zo. Bij Douwe Egberts nog koffie met slagroom en rijstevlaai (extra kilo’s ? hoezo ) en ‘s avonds het laatste smanezijn met mijn lieve zus die me zo welkom heette en niks teveel vond. Vrijdagmorgen vertrokken zij en Vijo voor een weekend  Koblenz met het koor Aodemnoet, ook Mart en Katrin waren van de partij, even de bus in om iedereen een fijne weekend te wensen en toen was het ook voor mij tijd om de koffers te pakken. Ik wist al dat ik nooit alles mee kon en dus een extra koffer gepakt, wel extra betalen ( 100 dollars in plaats van de 50 dat ik dacht dat het was trouwens) en alles organiseren. Het was zo stil in huis met iedereen dus even ook een bezinnend moment. Ik zal best wel wat vergeten zijn daar, bewust en onbewust maar volgend jaar kom ik weer terug

Rond de middag ging de hele bubs in Sylvia’s auto en na een lekkere boterham met bloedworst liepen we richting Panningen met Fenna en Eline in de buggies en werden nog snel bij de slager wat worst gekocht (moest meegesmokkeld worden want vlees mag eingelijk niet) en overheerlijke krentenbollen van bakker Bart. Daarna een uurtje met Fenna in bad, de schuimbellen in mijn neus en water in mijn gezicht maakten haar erg aan het lachen. Ze was helemaal niet lekker en na het bad was het dus ook helemaal genoeg voor haar, ze had koorts en was hangerig, ik hoop dat ze ondertussen weer beter is. We aten lekker gestoofd witlof en een beenhammetje en gingen op tijd naar bed want ‘s morgens om 3.30 liep de wekker af. Eline was toen al wakker dus nog even knuffelen en toen alles na nog eens de koffers te wegen in de auto en naar Belgie, overhevelen naar Frank’s auto en naar Zaventem om na wat onduidelijk in te checken. Wat een organisatie als ze je niet eens kunnen vertellen waar de juiste balie is. Na mijn jongens nog even geknuffeld te hebben was het afscheid dan toch daar en met een brok in  mijn keel ging ik door de douane. Het vliegtuig vertrok op tijd naar Manchester en toen begon de pret. Ik was uitverkoren om mijn koffers te laten doorzoeken, geen probleem gelukkig, toen ging het alarm af en moest ik gestript worden, na twee uurtjes wachten dan het vliegtuig naar Washington en mijn bene kriebelden de hele weg. Films kijken, wegdoezelen en eindelijk landen. Ik had twee uur de tijd om het volgende vliegtuig te halen maar ja hoor, zo’n 200 mensen in de rij voor de paspoortkontrole en maar 5 ambtenaren. 25 Minuten later de eerste horde gehaald, toen de koffers oppikken en weer in zo’n rij voor de douane, de dame die maar een collega had hier vond het wel welletjes en zette meteen een stempel op mijn invoerformulier, koffers weer dumpen op de band en in de volgende rij voor de security, laarzen uit en jas uit die ondertussen toch wel wat warm was. Ik was 5 minuten voor vertrektijd in het vliegtuig naar Jax maar we vertrokken uiteindelijk een half uur later omdat er gewacht moest worden op passagiers die net als ik in de rij hadden moeten staan. Nu is die laatste etappe altijd de langste in mijn beleving maar dankzij mijn buurvrouw Viva die uit Californie is en haar kleindochter in Jax ging bezoeken vloog de tijd om, ze was ontzettend aardig en grappig en ik eindige met haar mijn gehaakte muts aan te bieden die ze zo ontzettend leuk vond. Bij het vliegveld stond Raini te wachten en Martin  had zich achter een pilaar verstopt. Na een halkf uurtje rijden dan eindelijk thuis waar we meteen de koffer uitpakten zodat de worst en de kaas in de koeling kon. Ik heb echt een hele wasmand met lekkers en ga later vandaag alles uitzoeken.  We lagen om half tien al in bed was ik was total loss met gevolg dat ik om half 5 wakker was, lekker tijd om dit te schrijven en naar Ut Hoes van P&M te luisteren waar ze een date met Ruud van os Ine aan het veilen zijn.

Ik wil iedereen hardstikke bedanken voor al jullie leuke reacties, voor al jullie hartelijke woorden, knuffels en al die kadootjes, ik voel me zo verwend. Ik kom het volgend jaar terug, hopelijk in of net na de zomer en verheug me daar al op. Ine bedankt voor je gastvrijheid, niets is jou teveel om me een heerlijke tijd te bezorgen.

Rob en Frank en ook Sylvia, mijn tijd met jullie was priceless, ik hoop dat Fenna weer een beetje beter is vandaag, dikke kus voor jullie en de maedjes

Voor de mensen die ik deze keer heb moeten overslaan, hopelijk de volgende keer

 

Heel veel liefs van Mariet xxxxxxxxx

1 opmerking: