zondag 22 januari 2012

Stokbrood met brie

3 Oer lang met geluid
en beeld waas ich derbie
gae dao aan de angere kant
ich hiel lekker hiej
kletse, lache, kieke
met kies en roeje wien en beer
wat hub ich weer genaote
effe bie ein
and wae zeen os gauw weer


Hallo lieve mensen


Het was gisteren weer even ouderwets gezellig, de meiden en de mannen in Maasbree bij Els en Frans in de woonkamer en ik hier, de computer verbond even onze werelden alsof we bij elkaar op de bank zaten. Skype, je moet er wel van houden. Ik had hier extra vrij voor gevraagd en het was perfect. Marianne, Frits, Helene en Bert waren er ook bij en de tijd vloog. Martin stelde zich even aan iedereen voor en ook Susan en Chris kwamen langs om te zwaaien.


Ik werd dit weekend wel verwend want vrijdag heb ik de hele dag doorgebracht met Carla. Al vroeg vertrokken we naar Orlando, een drie uur durende trip en we schoten goed op, we waren zelfs behoorlijk vroeg al bij de UPS winkel waar ik eerst pasfoto's moest laten maken. Ze hebben een afspraak met het consulaat en weten precies waar ze aan moeten voldoen, de foto werd digitaal gemaakt en toen werd er met een rastertje gemeten, goedgekeurd. Ook kreeg ik daar een etiket voor op een envelop want als mijn paspoort wordt opgestuurd wordt dat vanuit Washington naar mijn adres gedaan.

Na UPS hadden we nog bijna een half uur voor mijn afspraak op het consulaat dat zo'n 4 km verder lag. Omdat we in de buurt nergens koffie konden krijgen behalve in een tankstation (de bistro bij het consulaat: koffie, nee die hebben we hier niet, daar vraagt niemand om, dit is Orlando!!) gingen we lekker buiten op een bankje zitten. Carla had de koelbox met blikjes drinken en koekjes. Toen naar binnen, de afspraak voor ons liep uit en we moesten zo'n 15 minuten wachten voor ik aan de beurt was. Er moesten behalve de papieren die ik al ingevuld had thuis nog vanalles ingevuld worden. Vingerafdrukken van duim en wijsvinger van beide handen en hier tekenen oh en daar ook. De dame aan de balie sprak Nederlands en ze belde naar Washington, ja, de foto en de afdrukken waren al ontvangen en goedgekeurd.Ik moest mijn paspoort inleveren en nu maar wachten, het zou ongeveer twee tot drie weken duren om mijn nieuwe paspoort te ontvangen. Zwak punt in deze manier van werken, als er iets in Nederland gebeurd in deze weken kan ik niks, niet even overvliegen want zonder paspoort kom ik het vliegtuig en het land niet in dus maar hopen dat alles goed gaat.


Na het consulaat reden we alvast weer richting Jacksonville, op twee uurtjes van thuis ligt Orange County (hoe toepasselijk voor een Nederlandse meiden dag) en daar is het Blue Spring State Park. Ik was hier nog niet geweest, Carla wel en ik moet zeggen, goede keuze. Na een voortreffelijke lunch in het plaatselijke seafood restaurant met corn fritters, een soort mini oliebol compleet met poedersuiker aten we allebei een schotel met vis en garnalen en sloten we ook weer af met de lekkere bolletjes.

In het park was het goed toeven, een aangename 22C dus de jasjes konden uit, niet te druk, voornamelijk bejaarden genoten van het zonnetje. Blue Spring is de grootste bron aan de St John's rivier, het stroomt in de river via een rij korte route, het water is constant 22C het hele jaar door en ontzettend helder. Aangezien de grote rivier afkoelt in de winter komen de manatees naar de spring om te overwinteren en we zagen een flink aantal, groot en klein. In het seizoen kun je zelfs hier een afspraak maken om met ze te zwemmen, onder begeleiding natuurlijk. Ze deelden het water met aligators, we zagen er drie en een hele hoop vissen. We zagen grote snoeken, tilapia (uitgezet) en nog vanalles wat ik niet direct herkende. Er is een houten wandelweg van de rivier naar de bron en we wandelden naar de bron zelf waar twee duikers in het water een baby manatee aan het bekijken waren die zijn/haar moeder kwijt was en rondjes zwom. Manatees worden ook wel zeekoeien genoemd, ze grazen onder water en zijn beschermde dieren hier in Florida.


olie mini bollen

Blue Spring riviertje, bomen met Spaans mos

aalscholvers

manatee en snoek

het water rimpelt door de wind

manatee krijgt een schoonmaak beurt

uitgang spring naar de St John's rivier



Na een gezellig uurtje in dit heel mooi en schoon park reden we in Carla's blauwe jeep weer richting Jax, het was een heel stuk drukker op de weg dan op de heenweg en we kwamen zelfs in kleine file terecht vanwege een ongeluk.

Net voor zeven uur reden we onze straat binnen en was het tijd voor mij om uit te stappen en Carla had nog zo'n 40 minuutjes verkeer te meesteren voordat zij weer thuis was.

Carla, ik heb echt genoten van ons dagje uit, ik heb jou de oren van de kop gepraat hehe maar het is voor mij echt een uitje van de dagelijkse beslommeringen geweest, hardstikke bedankt !!!!!!


Vandaag heb ik besloten om alleen maar positieve dingen te melden, het weer is lekker na weer een paar nachten vorst, zelfs ijs op mijn autoruit op woensdag, de verkoudheid lijk langzaam te vertrekken uit mijn lijf en ik verheug me op een lekkere relaxte zondag en dan zien we morgen wel weer wat er op ons afkomt de komende week


Voor jullie ook een fijne week gewenst en tot schrijfs !!!


Mariet xxxx












1 opmerking:

  1. Wat heb je het weer mooi omschreven. Fijn dat je even losgerukt was uit je dagelijkse beslommeringen. Al je verhalen houden mij nog wel even bezig, ik wou dat ik een oplossing wist. Heb het je al eerder gezegd vindt het super knap van je hoe je met de hele situatie omgaat, ik zou het je niet na doen. Ik hoop zo dat het tij nog zal keren zodat jullie ook samen vaker leuke dingen kunnen plannen.

    BeantwoordenVerwijderen