zondag 6 oktober 2013

Volgende patient !!


ik laat je niet los

ben aan je gekluisterd

 als een magneet die liefde heet

 en hoor elk woord dat wordt gefluisterd

 

ik ga niet weg

 je ben niet alleen

 je hebt mensen die van je houden

 om je heen

 en ben je angstig

 voor wat komen gaat

 de kaarsjes branden

 de schietgebedjes drijven omhoog

 en ik, ik ben degene die altijd naast je staat

 

hallo lieve mensen,

 

En voor je het weet is het oktober en zijn we begonnen aan alweer het laatste kwartaal van 2013. Ik herinner me als de dag van gisteren dat we tegen elkaar zeiden dat we heel erg uitkeken naar het einde van dit jaar dat nog zo ver weg scheen omdat in oktober/november de komeet langskomt


 

Maar ineens, door alles wat er in de afgelopen gebeurd is en ons leventje totaal op zijn kop heeft gezet , zijn de komeet en heel veel andere dingen ineens naar de achtergrond geschoven en werden we even geconfronteerd met wat belangrijker is dan al het andere, overleven, liefde en samen zijn dus we gaan nog steeds samen genieten van die komeet maar anders, denk ik.

 

De week begon op zondag met als hoogtepunt het bezoek van Nico en JokeHeijnen die in Jacksonville waren voor bezoek aan dochter Judith en familie. Ze hadden weer  lekkere kaas bij zich en we hadden een paar gezellige uurtjes met koffie, thee en een appeltaartje. Martin voelde zich goed genoeg om er bij te zitten en hij maar proberen om het gebabbel in het Nederlands een beetje te volgen. We verheugen on alweer om hen in januari 2014 te mogen begroeten, bedankt voor de gezelligheid en jullie steun !!

 

Maandag zaten we toch weer allebei aan te hikken tegen dinsdag omdat we technisch wel wisten wat er komen zou en hoe de reactie zou kunnen zijn maar ieder lijf is anders.

Dinsdag morgen waren we een beetje laat, Martin’s darmen zijn volkomen onvoorspelbaar en hij moest op het laatste moment nog naar het toilet en bleef daar 15 minuten zitten. Hij was ontzettend kriebelig en het was echt niet gemakkelijk om rustig te blijven, tenslotte gierden ook bij mij de zenuwen door mijn lijf maar eindelijk waren we op de plaats van bestemming en omdat ze nou net die dag met een nieuw computer systeem waren begonnen moest er weer een hele lijst worden ingevuld (zou het echt zo zijn dat ze geen oplossing hadden om gewoon de gegevens te copieeren van het ene naar het andere in deze tijd van technologie?) dus hij werd niet aan het infuus gekoppeld tot 11 uur. Ook hadden ze ineens besloten om de Avastin de volgende keer te geven dus de hele procedure duurde dan maar 3.5 uur. Hij was erg comfortable in de grote luie stoel en ik liet hem dan ook met een gerust hart achter. Ik reed naar Ricky om Ian uit bed te trommelen en ook Ravyn kwam mee. Raini was er want die had na een paar dagen te proberen dan ook maar besloten om die dag ite verhuizen dus Ian moest eerst helpen verhuizen en had toen nog net tijd om het gras te maaien. Na hem weer afgezet te hebben weer snel terug om Martin op te halen en toen naar huis. Hij was heel erg moe ondanks dutjes bij de dokter en sliep gelijk twee uur in bed.

De nacht ging redelijk met een paar uur slaap maar toen ik om zeven uur opstond – ik moest om 9 uur werken – was hij misselijk. Het was erg moeilijk voor mij om te gaan maar hij verzekerde me dat hij ok zou zijn. Toen ik thuis kwam was hij redelijk maar zonder pillen, alles op dus hij ging even met Barbara naar Betsy om wat op te halen, zij gebruikt precies dezelfde pil. Op de terugweg stopte de auto, niet zover van huis, de radiateur behoorlijk overhit en hij was zo kriebelig dat hij uit de auto sprong en zonder er aan te denken dat er een slang en een tasje aan hem vastzat gooide hij de deur dicht en plop zei het stopje, dus de hele slang met kop kwam los uit de port-o-cath, achter bleef een klein rond gaatje waar de naald had gezeten, geen bloed, helemaal niks. Paniek, paniek bij hem en toen hij thuis kwam bekeek ik de situatie en belde het alarm nummer van de dokter. Ik kreeg inderdaad een dokter aan de lijn en die vertelde me dat er niks gebeuren kon, aangezien we de volgende dag toch daar moesten zijn om af te koppelen, gewoon op die tijd te komen maar wel de pomp uit schakelen zodat hij niet ging lekken.  Op mijn vraag hoe hem af te zetten kreeg ik het antwoord, I don’t know !!! Dus toen maar het alarm nummer van het bedrijf gebeld dat de pompen maakt en ik werd binnen 5 minuten terug gebeld door de nacht verpleegster die nog eens door alle stappen ging die wij al geprobeerd hadden zonder succes, toen zei ze kort en bondig, haal de batterijen eruit, doe alles in de bijgeleverde noodgevallen tas en breng het terug, einde aan onzekerheid en gepiep elke minuut.

 

De volgende morgen moest ik om 8 uurt beginnen, mum zou om twaalf uur hier zijn want de afspraak was om 13.30.

 Om half elf kreeg ik een telefoontje, ik had zijn portefeuille in mijn tas. Als je hier pillen wilt ophalen, narcotica, dat moet je je ID laten zien !! en die zit in de portefeuille. Ik had al geprobeerd om eerder vrij te krijgen, alles afgewezen en aangezien Ron, de grote baas die beloofd had (maar natuurlijk mondeling) om alles toe te staan als ik vrij moest hebben, op vakantie was wilde Chip, de team manager van Workforce me niet vrij geven. De enige mogelijk was om FMLA (Family & Medical Leave Act) te nemen, de papieren waren nog steeds bij de dokter maar het moest maar even op de gok dat ze niet goedgekeurd zouden worden. Het ergste wat kan gebeuren is dat indien het afgekeurd wordt ik een tardy krijg, een minpunt op mijn lijst en ik mag er 8 hebben voordat je de eerste waarschuwing hebt, ik had er dusver eentje, ik was te laat doordat ik een platte band had, een paar maanden geleden. Ondertussen na twee telefoontjes en beloftes (mevrouw de dokter is het aan het invullen, ja, ja) zijn de papieren trouwens binnen bij at&t HR>

Ik ging dus om 12 uur naar huis, ik kon aan Martin’s reactie merken dat hij ontzettend opgelucht was, zo kon ik naar de dokter rijden en hoefde hij niet te stressen met zijn moeder als chauffeur want die ziet niet meer zo goed. We namen haar auto, zij natuurlijk ook mee en waren precies op tijd maar vijf kwartier later zaten we nog steeds in die wachtkamer. Martin was door en door koud, ze hadden gezegd dat alles maar een paar minuten zou duren en hij had zijn fleece jacket niet mee dus ik regelde een deken, weer een leermoment . Ik stapte naar de balie en de dame vertelde me, jullie afspraak was om 10 uur vanmorgen dus nu komen jullie aan de beurt als alle andere mensen geweest zijn. Ik vertelde haar, dat is helemaal niet waar, ik probeerde juist een morgen afspraak te maken maar dat ging niet en dit is absoluut niet acceptabel, hij is koud, hij is ziek (misselijk als een hond, niks gegeten sinds dinsdag behalve wat crackertjes) dus zij ging vragen en eindelijk een paar minten later werden we dan binnengeroepen met de nodige verontschuldigingen, nieuw computer system, foutjes blah blah. Toen kwam de zuster en die freakte uit dat alles al eruit was, we hadden direct terug moeten komen, tenminste ‘s morgens maar toen ik vertelde wat de dokter gezegd had aan de telefoon werd ze toch stil. Na een hele tijd wachten werd de poort gespoeld en toen wachten op een recept voor percaset. Een mevrouw die naast ons aan het infuus zat vertelde dat zij dit al een jaar deed, ze had darmkanker met uitzaaiingen in de lever, ze had de chemo cyclus gedaan en was nu aan de chemo pil maar moest elke drie maanden terug komen voor een infuus, ze voelde zich heel erg goed dus dat geeft ons toch ook weer hoop. Ze adviseerde om te geloven want Jesus zou zorgen dat alles goed kwam. Ik heb heel veel bewondering voor mensen die vast geloven dat bidden alles oplost maar soms is die oplossing niet dat je beter wordt, ook realistisch zijn !

Eindelijk wam dan het recept, 150 percaset, veel te veel volgens de zuster en dus konden we naar St. Vincent’s om dat op te halen. Hier hoorde ik, hou je vast : de verzekering vergoedt er maar 120 dus je moet terug naar de dokter voor een recept van 120 en een van 30, dan kun je de dertig nu krijgen en helemaal betalen want de verzekering betaalt die 120 niet voor morgen. Ik was helemaal aan de pin dus ik heb de hele zaak gewoon zelf betaald, gelukkig zijn hun prijzen redelijk 58.00 voor 150 en eindelijk konden we richting huis. Wat een uurtje afspraak leek te zijn duurde van 13.30 tot 18.00 en mum ging snel naar huis. Martin was niet meer misselijk nadat hij zijn pillen binnen had en had alleen maar honger, enorme zin in een hamburger en frietjes dus ondanks dat ik mijn bedenkingen had werd dat gehaald. Hij at alles met smaak op en had er gelukkig achteraf geen last van. Nog even gezorgd dat er voldoende te roken (!) was, het groene spul wel te verstaan want dat helpt heel erg als hij misselijk is en toen eindelijk relaxen en op tijd naar bed. Dit was een van die dagen die eeuwig leek te duren.

Vrijdag en gisteren ging alles perfect, hij voelde zich redelijk goed, Raini maakte op beide morgens een groot ontbijt met alles erop en eraan, eieren, vlees, grits, biscuits en koffie en hij at volop. Ook kwam mum langs met een paar lekker warme pantoffel/slippers met schapevacht van binnen omdat de zijne versleten waren.

Ik moest om 12 uur beginnen en had dus even de tijd om wat boodschapjes te doen en ondertussen was yardsales te bezoeken. Daar zag ik hem staan, Martin’s droom, hij was er al heel lang over bezig en vooral nadat hij bij de dokter is zo’n ontzettend lekkere luie stoel had gezeten tijdens al die uren was ik al van plan om te zien of ik dit kon verwezenlijken. Nieuw zijn deze stoelen een paar honderd dollars maar deze stond hier gewoon op mij te wachten. De man, die hem verkocht, vertelde me dat zijn vrouw was overleden aan longkanker in maart . Hij had de stoel toen net van tevoren voor haar gekocht, er was geen plaats meer voor dus moest hij weg. Ik denk dat ook het emotionele meespeelt, het is en blijft een lege plek dus hij verkocht hem voor 50 dollar. Hij is zwart, geen echt leer maar dat geeft niet en heel comfortable, helemaal verstelbaar, met ingebouwde voetensteun en precies was we wilden. Niet kolossaal groot past hij perfect langs de bank dus na Susan met de jeep te hebben gecharterd werd hij mee naar huis genomen. Martin wilde niet mee om eerst te kijken, hij zei, ik vertrouw op jouw oordeel, de stoel werd 100% goedgekeurd !!!

 

http://www.eijerkamp.nl/media//La-Z-Boy_Pinnacle.jpg

 

Wetende dat hij comfortable was – en dat is me alles waard – ging ik werken en nadat ik de hele dag doorbracht met het luisteren naar calls en het haken van een lekker warme wintermuts met bloemen voor mij, foto volgt later, kon ik de slaappillen ook ophalen gisterenavond om 10 uur en was het eindelijk weekend.

 

We hadden heel goed nieuws deze week, het nieuwe 3 jarig contract met at&t werd in de eerste stemming goedgekeurd, dat betekent een bonus van 1000.00 dollars, waarschijnlijk de eerste paycheck van november, ook waren al mijn cijfertjes voor september helemaal groen dus geen problemen om in het team te blijven en daardoor heb ik voor het kwartaal alles gehaald wat betekent dat ook op diezelfde paycheck ik een bonus van 700.00 krijg. Het is nog steeds niet bekend wat de winstuitkering zal zijn maar ik heb gisteren mijn belastingschaal veranderd zodat er van die bonussen bijna niets naar de tax gaat, krijg ik volgende jaar minder terug maar we hebben het nu nodig en we zien dan wel weer verder. Nadat ik de bonussen heb gehad, verander ik het gewoon weer terug.

 

Ik had de volgende week een stress test bij de cardioloog maar ik voel me goed dus die heb ik even doorgeschoven naar januari, het is maar een formaliteit, er is geen echte aanleiding voor, het wordt gewoon eens in de zoveel jaar gedaan en ik wil de komende week eens een vrije dag zonder uren in een wachtkamer te zitten, gewoon eens lekker rustig thuis.

 

We kregen ook de eerste foto van peanut te zien, ons kleinkind dat Darian onder haar hart draagt (ik vind het nog steeds een mooie uitdrukking, beetje onderwets maar heel lief). Je ziet het hoofd en lijfje en de vingertjes aan een handje. Nu ik het echt gezien heb denk ik dat het een jongetje is.

 

peanut, de baby van Darian en Josh, drie maanden in verwachting


Vandaag is het weer warm, 30 graden overdag, ‘snachts wordt het niet koeler als zo’n 12 graden en we verwachten vanavond/vannacht tropische storm Karen op bezoek. Eer der leek ze boven ons langs te gaan maar nu stevent ze recht op Jax af, iets zwakker maar ze komt na langs Louisiana te hebben geraakt weer over warm open water want normaal betekent dat aan kracht zal toenenemen en er wordt stevige wind en heel veel regen verwacht, hopelijk blijft de straat droog.

 

Ik was deze week ook deel van een prachtig project en mocht mijn steentje bijdragen. Cecile, die vrijwilligerswerk in de gevangenis doet , vroeg me om twee songs in het Nederlands te vertalen en het was een uitdaging want het is belangrijk om niet alleen puur te vertalen maar ook om de essentie van de boodschappen te vangen en ik vond het goed gelukt.

 

Mijn vingers zijn moe, ik heb trek en de conrflakes roept dus ik brei er een eind aan voor vandaag. Ik wil mijn lieve schoonzus Katrin van harte feliciteren met haar verjaardag op 8 oktober en een fijne dag wensen samen met Mart. Een dag later op 9 oktober is Annie Everaerts jarig, hieperdepiep en een fijne dag met Jacques en de kids, vooral Anniek want ze zal vast voor oma willen zingen.

 

Allemaal een voorspoedige week en we treffen ons komende zondag weer, hier in mijn blog…Mariet xxxxx

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten